امور زیربناییتعاون و اشتغال

نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان هم کاهش یافت

نرخ بیکاری زیر ۱۰ درصد بهار امسال در تابستان هم حفظ شد چرا که روند کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان ادامه پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، بررسی تازه‌ترین آمار مربوط به وضعیت نیروی کار مربوط به تابستان سال ۱۴۰۰ که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده نشان می‌دهد که نرخ مشارکت در تابستان امسال نسبت به تابستان سال ۹۹ کاهش داشته است. نرخ مشارکت در بهار امسال نیز نسبت به بهار سال گذشته با کاهش همراه بود و همین مساله یکی از دلایل مهم کاهش نرخ بیکاری طی ماههای گذشته تلقی می‌شود.

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار تابستان ١۴٠٠ و بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩)، ٠.١ درصد افزایش یافته است.

در تابستان ١۴٠٠، به میزان ۴۱.۱ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان١٣٩٩) ٠.٧ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ۴۰۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٣٧ هزار نفر کاهش داشته است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در تابستان امسال، بخش خدمات با ۴۸.۸ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳.۸ درصد و کشاورزی با ۱۷. درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲ ساله حاکی از آن است که ۲۵.۷ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۴۰۰ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٣٩٩) ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

نگاهی به آمار بازار کار مربوط به تابستان امسال نشان می‌دهد که یک میلیون و ۱۲ هزار و ۲۲۷ نفر از جمعیت فارغ‌التحصیلان کشور، بیکار هستند؛ یعنی در تابستان امسال ۱۴.۴ درصد از کل جمعیت فعال فارغ‌التحصیل آموزش عالی، بیکار بوده‌اند.

این نرخ همچنین در بین زنان بیش از مردان است به طوری که ۴۷۴ هزار و ۱۳۰ نفر از این جمعیت را مردان و ۵۳۸ هزار و ۹۷ نفر را زنان به خود اختصاص می‌دهند؛ از نظر درصدی نیز نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مرد ۱۴.۶ درصد و زن ۳۱ درصد است.

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان در گروه مردان در تابستان سال جاری نسبت به تابستان سال ۹۹، ۰.۹ درصد کاهش و در گروه زنان ۲.۲ درصد افزایش داشته است.

۴۰.۶ درصد از بیکاران کشور، فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند

همچنین در حال حاضر ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۸۶ نفر بیکار در کشور داریم که بررسی سهم «جمعیت بیکار تحصیل‌کرده از مجموع جمعیت بیکار کشور» حاکی از آن است که ۴۰.۶ درصد بیکاران کشور، در گروه فارغ‌التحصیلان آموزش عالی قرار دارند که این سهم در تابستان سال ۹۹، ۴۰.۷ درصد بود.

البته سهم «جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان» با رشد مواجه بوده به طوری که این سهم ۱.۲ درصد افزایش داشته است.

تعداد کل بیکاران کشور (۱۵ ساله و بیشتر) ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۸۶ نفر
تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار یک میلیون. ۱۲ هزار و ۲۲۷ نفر
تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار زن ۵۳۸ هزار و ۹۷ نفر
تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار مرد ۴۷۴ هزار و ۱۳۰ نفر

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا