امور زیربناییراه و ساختمان

خساست به خرج ندهیم/ نرخ سود اوراق زیرساختی بالای ۳۵ درصد باشد

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به دنبال روش‌هایی هستیم تا بتوانیم از منابع مردم در ایران و ایرانی‌های خارج از کشور آزادراه، راه‌آهن و بندر بسازیم.


همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی،، رستم قاسمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از آقای رسولی که چند سال سکاندار این مجموعه بودند و باعث ارتقای شاخصه‌ها شدند تشکر می‌کنیم، اظهار داشت: در این مدت شرکت‌های زیان‌ده به شرکت سود‌ده تبدیل شدندکه جای قدردانی و تشکر از مدیرعامل این مجموعه را دارد و آقای صالحی در آینده باید از این تجربیات استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت حمل و نقل در اقتصاد کشور ادامه داد: اگر حمل و نقل مناسب نباشد، واردات و صادرات به خوبی پیش نمی‌رود و من آشنا با حوزه حمل و نقل هستم و در بسیاری از پروژه‌های بندری، راه‌آهن و آزادراه کار کرده‌ام و می‌دانم که اهمیت حمل و نقل قابل عبور نیست.

قاسمی با بیان اینکه ایران از لحاظ ژئوپلیتیکی در منطقه‌ای بسیار منحصر به فردی قرار گرفته است، گفت: واقع شدن این در این مختصات ژئوپلیتیکی نقش اهمیت حمل و نقل را چندبرابر می‌کند و این حمل و نقل است که می‌تواند ایران را به کشورهای دوردست اتصال دهد که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده اما کافی نبوده است.

وی تاکید کرد: هرچند برای افزایش سهم راه‌آهن در حمل بار و مسافر اقداماتی شده اما آغاز راه هستیم و باید اقدامات جهشی انجام شود چرا که این امکان برای کشور ما فراهم است که حمل و نقل ایمن و ارزان داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با موانع تحریم و مشکلات بین‌المللی مواجه هستیم، خاطرنشان ساخت: تجربه کار در شرایط تحریم را داشته‌ام و زمانی که ما با کشورهای دیگر در حوزه‌های هایتک همکاری داشتیم در کمتر از دو ماه پس از تحریم‌ها، این کشورها ایران را ترک کردند و ما توانستیم به دانش هایتک دست پیدا کنیم و این مهمترین مولفه دستیابی به دانش کارآمدی، توسعه و نیروی انسانی است.

قاسمی با تاکید بر اینکه آهن‌ها مهم نیستند بلکه آدم‌ها مهم هستند، یادآور شد: در کشور نخبگان و نیروهای انسانی بااستعداد و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری داریم و با اطمینان می‌گویم با تکیه بر نیروی انسانی مستعد می‌توان از این مشکلات موجود عبور کرد. بارها گفته‌ام این انسانها هستند که آهن‌ها را تولید می‌کنند و آدم مهمتر از آهن است و می‌توانیم با نیروی انسانی بر مشکلات و موانع فائق بیاییم.

وی ادامه داد: در حال حاضر گسست‌هایی در شبکه حمل و نقل داخلی وجود دارد که در ابتدا باید این گسست‌ها را برطرف سازیم، بتوانیم با یک سیستم حمل و نقل یکپارچه سهم خود را از تجارت بین‌الملل افزایش دهیم که البته این نیاز به دیپلماسی اقتصادی محکم است. از این رو آینده روشنی برای حمل و نقل کشور می‌بینم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش خصوصی در اجرای این پروژه‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد، ادامه داد: کشور بسیاری ثروتمندی داریم و هر کجای کشورمان روی ثروت راه می‌رویم. می‌توان بسیاری از مگاپروژه‌های وزارت راه و شهرسازی را بدون اعتبارات جاری و بودجه‌ای به اجرا رساند و نباید از منابع دولتی خرج پروژه‌های عمرانی کنیم.

قاسمی تاکید کرد: به دنبال روش‌هایی هستیم تا بتوانیم از منابع مردم در ایران و ایرانی‌های خارج از کشور آزادراه، راه‌آهن و بندر بسازیم.

وی تصریح کرد: همانطور که گفتم نباید در نرخ اوراق خساست به خرج دهیم. مردم در حال حاضر پول خود را در بانک سپرده‌گذاری می‌کنند و سود آن را می‌گیرند بنابراین برای هدایت نقدینگی به سمت اوراق باید نرخ سود اوراق را افزایش دهیم.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا