بانکبانک و بیمه

روش‌های سرقت اطلاعات مهم بانکی


رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا خرید و فروش خدمات در شبکه‌های اجتماعی را زمینه‌ساز سرقت‌های بانکی عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ecoideal)، مهدی شکیب اظهارداشت: متاسفانه علت وقوع بسیاری از جرائم سایبری، غفلت و سهل‌انگاری کاربران در حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی و خصوصی خودشان است.

وی با اشاره به برخی از ترفندهایی که منجر به سرقت اطلاعات می‌شود، گفت: افراد سودجو با استفاده از تبلیغات جذاب و خلاف واقع سعی می‌کنند اعتماد کاربران را جلب و آنان را به انجام خواسته‌های خود ترغیب کرده و فریب دهند.
شکیب شبکه‌های اجتماعی خارجی را بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های مجرمانه دانست و افزود: با توجه به دسترسی‌هایی که شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها در هنگام نصب از کاربران دریافت می‌کنند، به تمامی اطلاعات کاربر و همچنین اطلاعاتی که در دستگاه دیجیتال وی وجود دارد دسترسی خواهند داشت.
وی به انتشار اطلاعات توسط خود کاربر نیز اشاره کرد و گفت: در برخی از پرونده‌هایی که در پلیس فتا تشکیل شده می‌توان به این موضوع بسیار حائز اهمیت اشاره کرد که کاربران بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی و حفاظتی اقدام به انتشار اطلاعات مهم و خصوصی خود می‌کنند. اعتماد نابجا در فضای مجازی با هر قصد و نیتی که انجام می ­شود می­ تواند زمینه ­های هرگونه سوء استفاده از اطلاعات شخصی برای سودجویان در فضای مجازی را به دنبال داشته باشد.
این مقام ارشد انتظامی در تشریح این مهم، به روش‌های سرقت اطلاعات مهم بانکی کاربران اشاره کرد و گفت: اطلاعات مهم بانکی کاربران جزء اطلاعات خصوصی و شخصی آنهاست انجام تبلیغات دروغین و اغواگرایانه در جهت سرقت اطلاعات بانکی از جمله روش‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی گسترش و قربانیان زیادی داشته است.
سرگرد شکیب افزود: در این روش افراد سودجو با بهره بردن از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی و استفاده کردن از کلمات و جملات زیبا و احساسی سعی می‌کنند احساسات هموطنان عزیز را برانگیزند تا در فرصتی مناسب و بعد از جلب اعتماد قربانی، با هر روشی از اعتماد کاربرد استفاده و اقدام به سرقت اطلاعات آنها کنند.
رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: به یاد داشته باشیم خرید از فروشگاه­‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک می­ تواند راه را به روی افراد سودجو بسته و از به دام افتادن کاربران جلوگیری کند.
وی افزود: مجرم با گرفتن اطلاعات کاربر قربانی همچون شماره کارت، رمز دوم، تاریخ انقضاء و cvv۲ اقدام به انجام فعالیت‌های بانکی مختلف می­‌کنند.
شکیب در توصیه به کاربران گفت: هموطنان عزیز باید دقت داشته باشند، اطلاعات حساب بانکی خود را با دیگران به اشتراک نگذارند، در هنگام یک خرید اینترنتی موفق و درست، ورود اطلاعات کارت خود را با رعایت ملاحظات امنیتی در درگاه اصلی بانک انجام دهند تا در دام سایت‌های جعلی و فیشینگ نیفتند.
این مقام مسئول ادامه داد: سایت‌های جعلی؛ سایت­ هایی هستند که مشابه سایت­ های اصلی طراحی شده و اقدام به دریافت اطلاعات بانکی کاربران می‌کنند.
شکیب تصریح کرد: به هیچ عنوان لازم نیست اطلاعات بانکی خود را برای واریز وجه در اختیار دیگران قرار دهید. دقت داشته باشید که رمز دوم کارت بانکی و تاریخ انقضاء و cvv۲ کارت بانکی کاربران تنها برای خریدهای اینترنتی به کار می­‌رود و در واریز وجه به حساب خود شما هیچ کاربردی ندارد.
رییس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در انتها از هموطنان عزیز خواست در صورت مواجه با هرگونه مورد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی با ما در میان بگذارند.

همچنین بخوانید

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا