امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

عده‌ای خواستار خشکاندن باغات پسته رفسنجان شده‌اند!

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران از مطرح شدن مباحث مبنی بر خشکاندن باغات پسته رفسنجان به شدت انتقاد کرد و خواستار سرمایه گذاری دولت در حوزه تامین آب برای این باغات شد.

همچنین بخوانید

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه برخی بحث تعطیلی باغات پسته کشور را به دلیل خشکسالی و کم آبی مطرح می‌کنند، گفت: ۱۲۰ هزار هکتار باغ در رفسنجان وجود دارد که برخی عنوان می‌کنند به دلیل خشکسالی باید ۹۰ هزار هکتار از این باغات باید خشک شود.

قاسمی ادامه داد: به گفته این افراد، ۳۰ هزار هکتار باغات باقی مانده به دلیل اینکه آب بیشتری دریافت می‌کنند می‌توانند دو برابر ۱۲۰ هزار هکتار باغ کنونی محصول تولید کنند که این تصور کاملاً نادرست و غیرکارشناسی است.

وی با اشاره به اینکه هدف این افراد نابودی صنعت پسته کشور است، گفت: پسته محصولی است که سالانه بین یک تا ۱.۵ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور دارد و در دنیا پسته را به نام ایران می‌شناسند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با بیان اینکه به همین جهت باید ایران تعیین کننده قیمت جهانی پسته باشد، افزود: متأسفانه خیلی از تجار خواستار این شده‌اند که قیمت جهانی پسته را بحث عرضه و تقاضا تعیین کند و همین منجر شد که کشورهایی مانند آمریکا و ترکیه که سطح زیرکشت خود را افزایش داده‌اند تعیین کننده قیمت پسته باشند.

قاسمی اضافه کرد: در عین حال در داخل کشور عده‌ای از تولیدکنندگان پسته می‌خواهند زمین‌های خود را به آنها بفروشند تا آنان نیز باغ‌ها را خشک و فکری برای این زمین‌ها کنند.

وی با اشاره به انتقال آب از خلیج فارس برای مجتمع مس سرچشمه کرمان گفت: به اعتقاد ما انتقال میزان بیشتری از آب می‌تواند منجر به احیای باغات پسته رفسنجان شود اما این آب برای کشاورزی گران است و کشاورزان نمی‌توانند هزینه آن را بپردازند. راه حل ما این است که دولت اعتبارات این طرح را از طریق صندوق توسعه ملی فراهم کند و به کشاورزان بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان دهد تا آنها این پول را به دولت برگردانند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران تصریح کرد: احیای باغات رفسنجان منجر به ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور می‌شود و کشاورزان به راحتی می‌توانند بدهی دولت را پس دهند ضمن اینکه بساط چاه‌های غیرمجازی که در استان زده می‌شود برچیده خواهد شد و سیستم آبیاری قطره‌ای نیز به آبیاری تحت الارضی تبدیل می‌شود؛ بنابراین بحث کم آبی نیز تا حدود زیادی رفع می‌شود.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایران در محصولاتی مانند زعفران، پسته، زرشک، انار و کیوی اولین و یا جزو اولین‌ها در جهان است، گفت: بنابراین در این محصولات باید ما تعیین کننده قیمت جهانی باشیم و در محصولاتی که ارزآوری زیادی برای کشور دارند نباید بدون تدبیر عمل شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه محصولات دیگری در کشور کشت می‌شود که ارزآوری هم برای ما ندارد اما بحث مدیریت آب را با چالش مواجه کرده، گفت: هم اکنون ۸۰ هزار هکتار برنج در استان خوزستان که با بحران کم آبی مواجه است کشت شده ضمن اینکه به اعتقاد بنده بحران ایجاد شده در خوزستان به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع آب است.

قاسمی تاکید کرد: سالانه به طور متوسط ۱۱ میلیارد متر مکعب از لرستان به خوزستان و از خوزستان به خلیج فارس می‌رود که از این حجم روان آب هیچ استفاده‌ای نمی‌شود بنابراین آنچه در کشور ما مشکل دارد مدیریت منابع آب است و فقط یاد گرفته‌ایم مدام از خشکسالی و کم آبی حرف بزنیم اما هیچ اقدام عملیاتی برای رفع آن انجام ندهیم.

وی اضافه کرد: ما حاضر هستیم آب را از خلیج فارس به کرمان برای صنعت مسی که خصولتی و دولتی است منتقل کنیم اما حاضر نیستیم از این آب برای باغات پسته که اشتغالزایی و ارزآوری دارد و مردم را از فقر و بدبختی نجات می‌دهد، استفاده کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا