امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به تکمیل سدهای استان اردبیل

اردبیل ـ رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل گفت: با اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان به سدهای استان، تولیدات اردبیل ۷۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

همچنین بخوانید

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص سفر ریاست جمهوری به استان و مصوبات بخش کشاورزی اظهار کرد: در بدو ورود ریاست جمهوری به استان گزارشی از کمبودها و نیازمندی‌های کشت و صنعت ارائه شد با توجه به اینکه برای حل این مشکلات مقررات و ضوابطی لازم است رئیس جمهور دستور داد کارهای کارشناسی روی این مشکلات انجام گیرد.

وی گفت: رئیس جمهور در خصوص نیازمندی‌های زیر ساخت‌ها نگاه چالشی به آب، صنایع تبدیلی و فرآورده‌ها داشتند دستور دادند در این موارد گشایش‌های جدی صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: یکی از هشت طرح سفر ریاست جمهوری تأمین آب سدها است. پایاب سد خدا آفرین، عمارت و احمد بیگلو که بالغ بر ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با تأمین ۷۰۰ میلیارد تومان کل اراضی ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت خواهد رفت و بیش از ۷۰۰ هزار تن به تولیدات محصولات استان اضافه خواهد شد.

نیکشاد به جلوگیری از خام فروشی و بالا بردن ارزش افزوده محصولات تولیدی استان اشاره کرد و گفت: در شورای اداری که در شهرستان پارس آباد تشکیل شد دوازده بانک به عنوان کارگزار اعتباری که در سطح کشور مطرح هستند به مبلغ ۹ هزار میلیارد تومان برای بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و گردشگری به صورت شناور تأمین اعتبار خواهند کرد که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در اختیار بانک کشاورزی است.

وی تصریح کرد: در شش سال گذشته ظرفیت صنایع تبدیلی استان با رشد ۴۰۰ درصدی تقریباً ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده است در این قسمت به روز رسانی تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌شود نیاز است و طرح‌های نیمه راکت داریم که نیازمند تزریق منابع مالی هستند در دستور کار است با پیشنهاد استانداری طرح‌های پیشران تهیه کردیم طرح‌هایی که در رونق اقتصادی مهم است و در ذیل این طرح‌ها صنایع تبدیلی نیز وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یکی دیگر از مصوبات سفر ریاست جمهور را حمایت از سرمایه گذار عنوان کرد و گفت: در صورت نیاز به زمین، زمین در اختیار سرمایه گذار قرار خواهیم داد تسهیلات بانکی، سرمایه‌های ثابت و سرمایه در گردش که عموماً سرمایه‌گذارها نیاز دارند را تأمین خواهیم کرد همچنین با رعایت ضوابط و مقررات مباحث مرتبط به بروکراسی اداری را کاهش خواهیم داد.

نیکشاد به هوشمند سازی زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: اتحادیه تعاون‌های روستای به صورت شبکه‌ای عمل می‌کند و در نظر دارند زنجیره هوشمند تولید را تهیه کنند تا بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان میزان تولید، صادرات و مصرف را ارزیابی کنیم در این صورت داده‌ها و ستادها را برای تصمیم‌گیری درست در اختیار خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: رئیس جمهور از مزرعه بادام زمینی و پنبه و شهرک گلخانه مغان که بزرگترین مجتمع گلخانه کشور است بازدید کردند و اعتباراتی را در نظر گرفتند تا زیر ساخت‌های گلخانه از جمله برق و گاز تأمین شود مجتمع گلخانه مغان تقریباً یک میلیون و ۶۰۰ هکتار است که ۱۵۰ هکتار از آن فعال است. که ۱۵ هکتار آن را رئیس جمهور افتتاح کردند.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در این سفر طرح‌های آبخیزداری، سدهای معیشتی، تأمین آب شرب و راه‌های عشایری مورد بررسی قرار گرفت درمجموع این سفر برای بخش کشاورزی بسیار پر برکت بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا