انرژی

نگرانی آرامکوی سعودی از کمبود سرمایه‌گذاری در نفت

مدیرعامل آرامکوی سعودی کاهش ظرفیت تولید نفت خام در سطح جهانی را مایه نگرانی خواند و خواستار سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در تولید جدید شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، امین ناصر در مصاحبه با بلومبرگ اظهار کرد: این مسئله مایه نگرانی عظیمی است. اگر فعالیت صنعت هواپیمایی سال آینده اوج بگیرد، ظرفیت تولید مازاد مصرف خواهد شد. اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که عرضه محدود شده و آنچه از ظرفیت مازاد باقی مانده است، به سرعت کاهش پیدا می کند.

همچنین بخوانید

اظهارات مدیرعامل آرامکو در شرایطی مطرح می شود که قیمت‌ها امسال ۷۰ درصد صعود کرده و به حدود ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده‌اند. بسیاری از مصرف کنندگان بزرگ شامل آمریکا، ژاپن و هند از تولیدکنندگان برای عرضه بیشتر درخواست کرده اند.

آژانس بین المللی انرژی ظرفیت مازاد تولید را به عنوان تولیدی تعریف می کند که می تواند در مدت ۳۰ روز آغاز شود و به مدت حداقل ۹۰ روز ادامه پیدا کند. آرامکو در حال حاضر سرگرم کار برای افزایش ظرفیت تولید مازاد به ۱۳ میلیون بشکه در روز ظرف مدت پنج سال آینده است. این شرکت که بزرگترین شرکت نفتی جهان است، میلیاردها دلار برای افزایش سریع ظرفیت تولید روزانه از ۱۲ میلیون بشکه در روز فعلی به ۱۳ میلیون بشکه سرمایه‌گذاری کرده و انتظار دارد این پروژه تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود.

امین ناصر اوایل ماه میلادی جاری در کنفرانس انرژی انتلیجنس ضمن اعلام برنامه افزایش ظرفیت تولید، اظهار کرده بود ما پروفایلهای تولید ۲۵ ساله را برای پروژه های جدید حفظ می کنیم. فلسفه ما فراهم کردن نفت و گاز پاکتر برای بلندمدت است. ما تولید را نه در کوتاه مدت بلکه برای بلندمدت توسعه می دهیم.

بر اساس گزارش بلومبرگ، معامله گران نفت و گاز از دولت‌ها و سازمانهای فعالی که خواستار پایان یافتن اکتشافات جدید نفت و گاز شده اند، انتقاد کرده و هشدار داده‌اند که این وضعیت به کمبود انرژی در ۱۰ سال آینده منجر خواهد شد. با این حال در بلندمدت خطر کمبود وجود ندارد. در واقع اکثرا انتظار دارند بازار حدود یک میلیون بشکه در روز مازاد عرضه تا مارس سال ۲۰۲۲  ادامه پیدا کند در حالی که اکنون ۱.۵ میلیون بشکه در روز کمبود عرضه وجود دارد.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز شنبه به بلومبرگ گفت: ذخایر نفت در سال ۲۰۲۲ رشد چشمگیری پیدا خواهد کرد. وی با توجیه خودداری اوپک از افزایش بیشتر تولید گفت: ما همچنان کووید را داریم و رشد مصرف سوخت جت محدود مانده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد هفته گذشته در سلسله گزارش‌هایی خواستار متوقف شدن حفاری نفت و گاز شده بود. یکی از نویسندگان این گزارش اظهار کرده بود برای دستیابی به هدف محدود نگه داشتن افزایش گرمای جهانی به ۱.۵ درجه در بلندمدت، تولید جهانی نفت، گاز و زغال سنگ باید فورا کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا