ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شرایط مذاکره با ‌پلتفرم‌ها امکان‌پذیر نیست

کارشناسان فضای مجازی با ابراز مخالفت خود نسبت به طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، به ناامیدی ناشی از اجرایی شدن این طرح اشاره کرده و اظهار کردند شرایطی که در این طرح برای مذاکره با پلتفرم‌ها مطرح شده، در واقعیت عملی نخواهد شد و تنها منجر به مهاجرت نیروهای نخبه از ایران و جلوگیری از رشد اکوسیستم فناوری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پنل بررسی حذف سرویس‌های گوگل با اجرای طرح صیانت باحضور کارشناسان فضای مجازی و مدیران عامل شرکت‌های فناوریر امروز در رویداد جی‌تاک برگزار شد.

در این پنل محمد کشوری، با اشاره به مزایای طرح صیانت از این نظر که فضای مجازی باید ضابطه‌مند باشد و در این حوزه به قانون نیاز داریم، گفت: قانون جرائم رایانه‌ای در زمان خودش پیشرو بود و با وجود انتقاداتی که به آن مطرح است، در بسیاری از جرائم مانند هک و نقض حریم شخصی با استفاده از آن حکم قضایی می‌گیرند، اما این قانون ۱۲ سال پیش تصویب شده است. قانون فعلی، قانون قضایی نیست و در حوزه قانون گذاری حوزه است و ایرادات جدی دارد و باعث به هم ریختن بیشتر فضا می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا امکان همکاری شرکت‌های خارجی و حضور آنها در ایران وجود دارد، گفت: همین حالا هم بین پلتفرم‌ها و دولت‌ها در کشورهای خارجی کشمکش‌هایی وجود دارد که مربوط به یک کشور خاص نبوده و موضوعی است که طی سالهای اخیر در اروپا، آمریکا و کشورهایی مانند ترکیه نیز دیده می‌شود. این پلتفرم‌ها قدرت‌هایی دارند از جمله اینکه شاهد بودیم توییتر رییس جمهور آمریکا را مسدود کردند. با وجود این، نظرات مخالف با سیاست‌های دولتشان را در این پلتفرم منتشر می‌کنند و این یعنی اینکه فهمیدند که اگر می‌خواهند جایگاهی میان کاربران داشته باشد، باید یک حد مناسب از اختیارات را به کاربر بدهند. 

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت‌ها با این پلتفرم‌ها وارد مذاکره شده و مشکل را برطرف می‌کنند، افزود: به نظر می رسد که این کشمکش در کشور ما دارای ابعاد دیگری است. ما باید ببینیم که طبق طرح صیانت آیا بنا داریم که وارد کانال تعامل با این پلتفرم‌ها شویم و با آنها مذاکره کنیم یا اینکه قصد داریم شرایطی برای توافق نکردن پلتفرم‌ها بگذاریم؟ به نظر می‌رسد ایده‌آل‌هایی که در طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی از سوی طراحان مطرح شده در یک جهان موازی دنبال می‌شود. ایده‌آل‌هایی که شاید هر حاکمیتی در دنیا در ذهن داشته باشد اما باید دید که در واقعیت چگونه عملیاتی خواهد شد.

ادامه دارد

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا