امور زیربناییراه و ساختمان

دوره آغاز تحریم‌ها در وزارت نفت روزانه موجودی انبار گزارش می‌شد/تشکیل قرارگاه بی‌اثرسازی تحریم‌ها

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر این هوشمندی نبود، تحریم‌ها در حوزه دریایی می‌توانست یک دغدغه جدی برای کشور باشد اما سازمان بنادر توانست در مقابله با تحریم‌ها پیشگام باشد.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، رستم قاسمی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان بنارد و دریانوردی با بیان اینکه ۳۰ سال تجربه کار با سازمان بنادر را دارم اظهار داشت: در مدت خدمتم در پست‌های مختلف همواره با حوزه دریایی و سازمان بنادر در ارتباط بودم.

وی با اشاره به موضع تحریم‌ها در حمل و نقل دریایی گفت: در دوره‌ای که در وزارت نفت بودم تحریم‌ها به تازگی آغاز شده بود در آن موقع بسیاری از مسئولان نگران اعمال تحریم‌ها بودند و رییس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که تحریم‌های فلج کننده علیه ایران اعمال کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در آن سال‌ها با بحث تحریم آشنا نبودیم و نگرانی‌های بسیار زیادی وجود داشت و اساسا احتمال حذف دریایی در کشور مطرح شده بود اما امروز خوشبختانه در شرایطی هستیم که سازمان بنادر و دریانوردی کشور توانسته است از تحریم‌ها به خوبی عبور کند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر این هوشمندی نبود، تحریم‌ها در حوزه دریایی می‌توانست یک دغدغه جدی برای کشور باشد اما سازمان بنادر توانست در مقابله با تحریم‌ها پیشگام باشد.

قاسمی با بیان اینکه مقابله با تحریم و عبور از تحریم‌ها یک اقدام تاکتیکی است که باید استمرار داشته باشد گفت: موضوع بسیار مهم بی‌اثر کردن تحریم‌ها است به این معنا که نیازمندی ‌ها را در داخل کشور تامین کنیم و برای رفع این مشکل اساسی در بخش تحریم‌ها باید قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که در وزارت نفت مشغول به کار بودم و تحریم‌ها به تازنگی آغاز شده بود بسیاری از کالاها همواره از خارج از کشور تامین می‌شد که ممنوعیت ورود آنها به تازگی اعلام شده بود. از این رو جدولی را تهیه کردیم از کالاهایی که واردات داشتند و با کمبود آنها مواجه بودیم. روزانه درباره موجودی کالاها در انبار به من گزارشی دادند برای مثال روزی گزارش می‌دادند که از یک تجهیزاتی فقط برای سه ماه ذخیره داریم و همین تجهیزات تولید داخل نبودند.

قاسمی تاکید کرد:‌در آن زمان تحریم‌ها را به گونه‌ای مدیریت کردیم که مردم اصلا متوجه این اتفاقات نشدند که این مدیریت ناشی از توانمندی‌های موجود در کشور بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سخت‌ترین دوره تحریم‌ها در هایتک‌ترین سازمان‌ها حضور داشتم ادامه داد: باید در سازمان بنادر قرارگاه بی‌اثر کردن تحریم‌ها ایجاد کنیم.

قاسمی با اشاره به نقش حمل و نقل در شرایط ژئوپلتیک کشور اظهار داشت: حمل و نقل ایران می‌تواند اقتدار ملی باشد و تاثیر قابل توجهی در تولید ناخالص ملی داشته باشد اما عقب‌ماندگی‌های جدی در بخش حمل و نقل داریم که خوشبختانه حوزه بنادر در توسعه حمل و نقل در کشور پیشگام‌تر است اما در حوزه حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی باید اقدامات جدی در دستور کار قرار بگیرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیا ن اینکه ناوگان حمل و نقل کشورمان سن بالایی دارد گفت: یکی از سیاست‌های مهم وزارت کاهش سن ناوگان حمل و نقل است.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم توجه جدی به ساحل‌نشینی و پایتخت دریایی در کشور دارد و افزایش جمعیت شهرهای ساحلی به ویژه ایجاد شهرهای جدید ساحلی در دستور کارمان قرار گرتفه است.

قاسمی با اشاره به ضرورت توسعه سواحل مکران اظهار داشت: توسعه مکران یک موضوع بسیار جدی است و شهر جدید مکران در کنار جاسک را طراحی کردیم که این اقدامات از جمله سیاست‌های افزایش جمعیت در سواحل است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حوزه حمل و نقل دریایی در دنیا دایما در حال تغییر است و هیچ گاه ساکن نمانده ما هم باید همواره حمل و نقل دریایی کشورمان را به روز نگه داریم چرا که قطعا حمل و نقل آ‌ینده در مقیاس بزرگ و حجم سنگین خواهد بود که اگر صنعت دریایی کشورمان به روز نباشد نمی‌توانیم با توسعه دریایی جهان حرکت کنیم و لازم است زیرساخت‌های پذیرش کشتی‌های نسل آینده را در کشور فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه کریدورهای حمل و نقلی باید توسعه پیدا کند و اتصال دریا به شمال کشور را باید تسهیل کنیم اظهار داشت: درآمد قابل توجهی در اتصال به دریای شمال خواهیم داشت که در حال حاضر از آن محروم هستیم.

وی درباره ضرورت اتصال حمل و نقل ریلی به دریایی گفت: در حال حاضر هر چند ۱۴ هزار کیلومتر راه‌آهن در کشور داریم اما بهره‌برداری در بخش حمل باری در شبکه ریلی حدود ۱۰ درصد است.

وی درباره انتخاب صفایی به عنوان مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی گفت: چندین نفر برای این پست کاندید بودند البته آقای صفایی برای این سمت ابراز تمایل نداشت اما ما به دنبال این بودیم که فردی از خانواده دریایی وارد سازمان بنادر شود و انتخاب ما آقای صفایی بود.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید از تصدی‌گری عبور کنیم گفت: ‌تصدی‌گری را باید بخش خصوصی انجام دهد و زمینه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر را ایجاد کردیم.

قاسمی گفت: ما به دنبال پول گرفتن از دولت نیستیم و پتانسیل‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که می‌توانیم از این محل سرمایه را وارد توسعه زیرساخت‌های دریایی کنیم.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا