امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جزئیات واگذاری ۴۳ قلم بذر به بخش خصوصی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از واگذاری ۴۳ قلم بذر به بخش خصوصی خبر داد و گفت: این رقم در آینده بیشتر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اسکندر زند در پنجمین گردهمایی سراسری کشت های پاییزه گفت: در حال حاضر، ۶۲۵ سم برای کنترل کیفی معرفی شده که از ۱۷۵ مورد آزمایش‌شده، ۲۵ برند جذب شده است؛ ضمن اینکه در حوزه پایش، ثبت و نظارت کود از هفت‌هزار و ۸۶۶ برند فرمول کود، یک‌هزار و ۴۰۰ برند تقلبی است که از این تعداد ۳۳۸ رقم آن وارداتی است.

وی افزود: وزارت نیرو برنامه بیلان آب را در دستور کار داشته و وزارت جهاد کشاورزی نیز برنامه افزایش بهره‌وری را در اولویت کارهای خود قرار داده است که ۱۲ زیرپروژه برای آن می‌توان تعریف کرد؛ به همین دلیل لازم است که دو برنامه مذکور به جمع کلی رسیده و در تمام استان‌ها به اجرا برسد.

همچنین بخوانید

زند با بیان اینکه آموزش بلندمدت مسئولان مروج پهنه، یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است خاطرنشان کرد: سال گذشته، حدود ۶۵۵ نفر در ۶۰ روز آموزش دیدند که این تعداد در سال جاری، به یک‌هزار و ۶۸۰ نفر افزایش خواهد یافت که البته باید ابزار و دانش مروجان کافی و به‌روز باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون جایی در کشور وجود ندارد که از داشتن مسئول پهنه بی‌بهره باشد. در این راستا ۸۱ درصد اطلاعات پهنه‌ها اخذ شده و حدود ۱۸.۵ درصد آن‌ها هنوز فعال نیستند.

وی تصریح کرد: بنابراین باید اطلاعات پهنه‌ها در نخستین فرصت در سامانه مربوطه تکمیل شده و فعالیت آن‌ها به ۱۰۰ درصد برسد؛ بر همین اساس به‌نظر می‌رسد باید برای نجات بذر کشور به بخش خصوصی اعتماد کرد و دستاوردها را به آن‌ها سپرد.

زند ادامه داد: رقم‌های بسیاری از سوی محققان کشور معرفی شده؛ ضمن اینکه ۴۳ رقم انواع بذر به بخش خصوصی واگذار شده که با توجه به برنامه‌های پیش رو، این عدد در آینده بیشتر خواهد شد؛ در عین حال با وجود اینکه رقم‌های بذر در محصولات مختلف به‌ویژه گندم به اندازه کافی معرفی شده است، اما باید برای افزایش ضریب نفوذ آن‌ها به مزارع تلاش بیشتری انجام داد.

وی گفت: در زمینه بذور پاییزه مشکل خاصی وجود ندارد و تاکنون در محصول چغندرقند ۱۵ رقم مقاوم خارجی معرفی شده و امید می‌رود این تعداد در آینده‌ای نزدیک به مقدار قابل توجهی افزایش یابد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا