انرژی

چرا موضوع بنزین در آبان ۱۴۰۰ جواب نداد؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همایش «پدافند غیرعامل و رسانه پایدار» حاضر شده بود، در بخشی از صحبت هایش با طرح این پرسش که چرا موضوع بنزین در آبان ۱۴۰۰ جواب نداد، در این زمینه توضیح داد: «دلیلش این بود که جمهوری اسلامی در دوره جدید به واسطه اعتمادی که آقای رییس جمهور و دولت جدید آفریده، به این مرحله رسیده بود که افکار عمومی با حاکمیت همکاری کرد و رسانه ها از جمله رسانه ملی نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند.»

همچنین بخوانید

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، این همایش با حضور جمعی از مسوولان کشوری و لشگری و اصحاب رسانه از صبح دوشنبه ـ ۱۷ آبان ماه ـ در تالار وحدت با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید شروع شد و سپس سرود ملی با قیام حضار پخش شد.

در ادامه محمد اسکندری، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل در این همایش توضیحاتی را درباره مفهوم پدافند غیرعامل ارائه داد.

سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ارشاد هم در ادامه گفت: ما در یک ماه گذشته تجربه موفقی را داشتیم. مسئله اتفاق پمپ‌بنزین ها و کار خوبی که رسانه ملی کرد و رسانه های مجازی و مکتوب هم به پشتیبانی و کمک آمدند. ان شاءالله بقیه رسانه ها هم این کار را انجام دهند تا ما بتوانیم‌ به تعریف رسانه پایدار برسیم.
وی ادامه داد: نمونه دیگر سال های گذشته جنگ سی و سه روزه لبنان در سال ۲۰۰۶ بود. شخص سید حسن نصرالله که کاراکتر رسانه ای و موقعیت ساز را دارد و هوش و ذکاوت برگرفته از ایمان باعث شد هم در جنگ میدان پیروز شوند و هم رسانه ها را قبضه کنند و اعلام کنند پیروز ماییم. اینها توفیقات جبهه حق است. ان شاءالله این جبهه بر مدار حق و همراهی مردم به جلو بتازد. از سردار جلالی که خدومانه و محجوبانه در این عرصه زحمت می کشند تشکر می کنم.

غلامرضا جلالی ـ  رییس سازمان پدافند غیرعامل ـ هم در سخنانی در این همایش اظهار کرد: همانطور که اشاره شد در موضوع پدافند غیرعامل با چهار مفهوم تهدیدات، مخاطرات و … مواجه هستیم. رسانه چهار چوب اساسی جنگ ها را تغییر  داده است. در جنگ های گذشته میزان کشتن مردم قابلیتی بود که کشورها علیه هم انجام می دادند تا یکی تسلیم دیگری شود؛ مثل حمله ناجوانمردانه آمریکا به ژاپن. اما وقتی رسانه توسعه پیدا کرد، تعریف مرزهای جغرافیایی تغییر کرد، رسانه از مرزها عبور کرد و افکار عمومی موضوعی اساسی شد و در نتیجه تحول رسانه در همه حوزه ها شکل گرفت. ما امروز شاهد این هستبم که مثلا وقتی از جنگ سایبری صحبت می کنیم، چهار عنصر دارد که دو تای آن مردم و رسانه است.

او ادامه داد: رسانه را از چند منظر بررسی می کنیم که یکی از آنها زیرساخت های رسانه است. همه کشور ها تلاش می کنند تا رسانه ها را بتوانند کنترل کنند و ابزاری برای ارتباط حکومت ها با مردم باشد. دومی‌ محتوا و سوم حکمرانی رسانه های کشور است. ما در دوره دوازدهم شاهد ولنگاری در رسانه ها بودیم. اینکه به رسانه های بیگانه اجازه دهیم، زیرساخت هایش را جا بدهد و مردم ما را به بازی بگیرند، نوعی ولنگاری است که حضرت آقا چندین مرتبه درباره آن تذکر دادند. ما باید از حوادث گذشته عبرت بگیریم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل تصریح کرد: به کار گیری افکار عمومی توسط رسانه های خارجی می تواند بسیار خطر ناک باشد؛ اینکه فکر و رفتارشان را شکل دهند و علیه منافع ملی بسیجشان کنند خطرناک است و حتما ضرورت بازنگری دارد. نظام حکمرانی رسانه ای مان بهم خورده و اسلحه را دادیم دست دیگران. این خودش از خطاهای راهبردی در دولت گذشته است و ان شاءالله در دولت جدید باید تنظیم شود. ما فاقد یک راهبرد آفندی در حوزه رسانه هستیم. باید در دو جنبه راهبرد جامع داشته باشیم؛ بخش اول صیانت از افکار عمومی در برابر تهاجم دشمن است. نباید اجازه دهیم رسانه های بیگانه افکار مردم را به بازی بگیرند. در بخش پاسخ و اقدام هم ما به ارزش های انقلابی متکی هستیم. عنصر چهارم برای بازنگری، استراتژی و راهبرد منسجم با دو بعد پدافندی و آفندی است. ما نیازمند الگوی پدافندی و جامع هستیم. تفکیک مسئله دفاع در حوزه رسانه و مساله پوپولیسم مسئله جدی است. رسانه، قانون و قانونگذار و مسوول می خواهد و نمی شود همینطوری رها شود. مردم این وسط آسیب می بینند و به مشکل می خورند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این همایش همچنین حجت الاسلام قمی ـ رییس سازمان تبلیغات اسلامی ـ چنین اظهار کرد: هر چه عامل پیروزی ما بوده، در آینده هم عامل پیروزی ما خواهد بود. ما باید دنبال روش پیش رفتن خودمان بگردیم. به میان آمدن مردم ورق این کشور را در انقلاب اسلامی تغییر داد از این به بعد هم همینطور است. برای تحفظ از این مردم عزیز باید همگرایی وجود داشته باشد. مانند ماجرای مبارک و به هنگاهی که برای بنزین در رسانه ملی شاهد بودیم، اما اینها ناکافی است اگر مردم خود را رسانه ندانند گره ما باز نخواهد شد. در پدافند غیرعامل به لایه رسانه پایداری از جنس مردم رسانه بیش از پیش باید اندیشید. امیدوارم محاسبات اینچنین پدافند غیرعامل ما را به نقطه ای آرامش بخش برساند.

محمدمهدی اسماعیلی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ  هم که برای لحظاتی در این همایش حاضر شده بود، در سخنانی اظهار کرد: دوستانمان در پدافند غیرعامل همت کردند و وارد تدوین سند در حوزه فرهنگی و رسانه ای پدافند غیر عامل شدند. من معتقدم چند راهکار مهم و اساسی برای بحث جنگ نرم وجود دارد؛ یکی اینکه حتما جریان رسانه ای ما از وضعیت منفعل و پدافندی فعلی به وضعیت آفندی تغییر کند. وضعیت فضای مجازی بیش از موضع تهدید به عنوان بازی جدید برای فعالیت های فرهنگی جبهه انقلاب باید تعریف شود و باید از این وضعیت انفعالی عبور کنیم. و این توانمندی به کثرت وجود دارد. الان ما اثرات حضور قوی جریان انقلاب را در این عرصه می بینیم و این قابلیت را داریم، اما حتما بایستی به تمهیدات متعدد بیندیشیم تا دچار آسیب نشویم.

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل در حوزه های فرهنگی و رسانه ای بحث افزایش سواد رسانه ای مطرح است، ادامه داد: الان جریانی پیوسته در داخل و خارج دنبال این هستند که فضای مدیریتی کشور را دچار بهم ریختگی کنند. چرا موضوع بنزین جواب نداد؟ دلیلش این بود که جمهوری اسلامی در دوره جدید به واسطه اعتمادی که آقای رییس جمهور و دولت جدید آفریده، به این مرحله رسیده بود که افکار عمومی با حاکمیت همکاری کرد و رسانه ها از جمله رسانه ملی نقش خودشان را به خوبی ایفا کردند. اتفاق بنزینی آبان ۹۸ ، غافلگیر کردن مردم و جامعه را دچار بحران و حیرت کردن که امتیازی نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس خاطرنشان کرد: در شرایط کرونا ما اوایل شهریور برای عادی شدن امور و بازگشایی ها افکارسنجی کردیم. ۸۱ درصد با بازگشایی مراکز علمی آموزشی مخالف بودند. دولت واکسیناسیون را ادامه داد و امروز به بالای ۹۰ میلیون رسانده و یک ایمنی در جامعه اتفاق افتاد و امروز که نظرسنجی کردیم ۸۰ درصد موافق بازگشایی ها هستند. اگر منِ حاکمیت اصرار می کردم که حتما باید بازگشایی ها انجام شود با مخالفت مردم مواجه می شدم اما آمدم کارم را انجام دادم. نظرسنجی ها نشان می دهد بیش از ۸۰ مردم از عملکرد دولت در کرونا رضایت دارند. آقای رییس جمهور فرمودند افکار عمومی را قانع کنید تا بازگشایی ها انجام شود. ما هفته به هفته از افکار عمومی بازخورد می گرفتیم. تا اینکه در هفته گذشته این آمار نزدیک به ۷۰ درصد رسید. ما امروز می توانیم بگوییم از ۱۵ آبان مدارس متوسطه می توانند باز شوند و بعد کنسرت ها و سالن ها. اگر رنگ نارنجی به قرمز تبدیل شد ما دوباره فعالیت ها را متوقف می کنیم. امیدوارم با همکاری دوستان عزیزم در بخش های مختلف و در کنار هم بتوانیم ان شاءالله این مهم را به سرانجام برسانیم.

بر اساس این گزارش ایسنا، در ادامه این همایش سند راهبردی پدافند رسانه کشور رونمایی شد.

چرا موضوع بنزین در آبان ۱۴۰۰ جواب نداد؟

تکمیل می شود.

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا