امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صادرات ۹۲ درصدی محصولات کشاورزی به روسیه از مرزهای آستارا

آستارا- رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از صادرات ۹۲ درصدی محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی ایران به روسیه از طریق مرزهای آستارا خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، کیخسرو چنگلوایی بعد از ظهر سه شنبه در جریان بازدید از مرکز قرنطینه اداره کل گمرک آستارا، بارانداز مرز ریلی و همچنین منطقه ویژه اقتصادی و مجتمع بندری آستارا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۹۲ درصد صادرات محصولات کشاورزی ایران عمدتاً شامل سبزی، سیفی جات و میوه به کشور روسیه از طریق مرزهای آستارا در استان گیلان انجام می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: مرکز قرنطینه آستارا جز مهمترین مراکز قرنطینه کشور است و از مجموع چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن محموله‌های صادراتی حدود ۷۰۰ هزار تن آن در مرکز قرنطینه آستارا بررسی و کنترل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۴ درصد کل صادرات کشور از مرکز قرنطینه آستارا نیز انجام می‌شود، افزود: آستارا ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن صادرات را دارد اما در عین حال نیاز به زیرساخت‌های کامل، پرسنل و امکانات دارد و امیدواریم با کمک مسئولان ارشد استان و شهرستان، مرز آستارا بیش از پیش رونق یابد.

چنگلوایی با تاکید بر اینکه نقاط ضعف را در آستارا بررسی و رفع می‌کنیم، گفت: سالانه معادل ۲۷ میلیون تن واردات محصولات کشاورزی در سطح کشور داریم و حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن هم ترانزیت محصولات کشاورزی که همه این محموله‌ها توسط ۱۰۲ مرکز قرنطینه که در کشور داریم بررسی و کنترل می‌شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در مراکز فوق در صورت نیاز کارهای آزمایشگاهی انجام و بعد از آن مجوز واردات صادر می‌شود.

چنگلوایی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم ما در سازمان کارهای مربوط به حوزه قرنطینه گیاهی و کنترل محموله‌های صادراتی است، گفت: این بخش برای کشور خیلی مهم است چرا که نباید اجازه بدهیم که محموله آلوده‌ای وارد کشور هدف بشود و بازار هدف، صادرات، ارزآوری، اشتغال و کمکی که به تولید می‌کند را از دست بدهیم.

وی، ادامه داد: بررسی روند کار و رفع مشکلات یکی از وظایف و اهداف اصلی سازمان حفظ نباتات کشور است و با کمک به حفظ نباتات سعی داریم آنها را از گزند عوامل زیان رسان حفظ کنیم.

چنگلوایی، گفت: اعمال ضوابط قرنطینه‌ای در خصوص محصولاتی که وارد کشور شده و هم محصولاتی که ترانزیت می‌شوند از مهمترین اقدامات سازمان حفظ نباتات کشور است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا