ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

برگزاری رویداد ملی شهر هوشمند در زادروز واعظ نظریه آرمان‌شهر/ رونمایی از سامانه رتبه‌بندی شهرها

مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران درصدد است تا در زادروز ابونصر فارابی در آذرماه رویداد “روز ملی شهر هوشمند ۱۴۰۰” خواهد کرد و طی آن سامانه رتبه بندی شهرهای ایران در حوزه هوشمند سازی رونمایی می‌شود.

همچنین بخوانید

دکتر امین فرجی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در گفت‌وگو با ایسنا، مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران را مرکز تحقیقاتی در دانشگاه تهران دانست که به مدت ۲ سال در حال فعالیت است و گفت: از ابتدای تاسیس این مرکز، فضای تعاملی را میان بخش‌های مختلف برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد کردیم.

وی ایجاد کمیته ملی شهر هوشمند را یکی از اقدامات این مرکز نام برد و یادآور شد: کارفرمای این کمیته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است و ما به عنوان دبیرخانه این کمیته، فاز اول آن را اجرایی کردیم و وارد فاز دوم این طرح شدیم.

فرجی، آشنایی بازیگران فعال در اکوسیستم هوشمندسازی با یکدیگر و جلوگیری از انجام کارهای موازی را از اهداف ایجاد این کمیته دانست و یادآور شد: این کمیته فضایی را ایجاد خواهد کرد که بازیگران این حوزه به دور جمع شوند و بر این اساس از سال گذشته برگزاری رویداد “روز ملی شهر هوشمند ۱۴۰۰” را در دستور کار قرار دادیم.

وی دلیل انتخاب روز ۴ آذر ماه هر سال را زادروز ابونصر فارابی “واعظ نظریه آرمان‌شهر” عنوان کرد و گفت: ما از طریق دانشگاه تهران در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کردیم که این روز در تقویم کشور به عنوان یک روز ملی ثبت شود که تاکنون اجرایی نشده است، ولی ما از سال گذشته برگزاری رویداد شهرهوشمند را آغاز کردیم.

رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند با بیان اینکه این رویداد در سال گذشته به دلیل کرونا به صورت مجازی برگزار شد، ادامه داد: برای برگزاری این رویداد در سال جاری پیش نشست‌هایی را در حوزه‌های شهر هوشمند، حمل و نقل، استارت‌آپ‌ها و آموزش شهر هوشمند برگزار کردیم و رویداد اصلی در روز پنج‌شنبه ۴ آذر ماه با حضور بخش‌های خصوصی و دولتی در اتاق ایران و اتاق تهران برگزار خواهد شد.

برنامه‌های جنبی شهر هوشمند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از رونمایی از سامانه رتبه بندی شهرهای هوشمند در ایران در رویداد ملی شهر هوشمند خبر داد و گفت: این سامانه در این مرکز راه اندازی شده و قرار است در رویداد رونمایی شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور شهر هوشمند داریم که بتوانیم رتبه بندی کنیم، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در این زمینه مطرح می‌شود، این است که وقتی موضوعی چون هوشمند سازی در کشور مطرح می‌شود به طور هیجانی بخش‌های مختلف به این سمت می‌روند و تصور بر این است که اگر چند پارامتر اجرایی شود، شهر هوشمند ایجاد شده‌ در حالی که به این صورت نیست.

فرجی با اشاره به تجارب دنیا در زمینه هوشمندسازی شهرها، گفت: در بسیاری از کشورها علی‌رغم تحولات گسترده در این حوزه، اعلام می‌کنند که ما در ایجاد “شهرهای هوشمند” در سطح “الفبای” آن هستیم و ما هنوز به این سطح هم نزدیک نشده‌ایم.

وی با تاکید بر ضرورت ارائه معیارهایی برای سنجش حداقلی برای هوشمندسازی شهرها، خاطر نشان کرد: این معیارها می‌تواند مشوق‌هایی در این زمینه باشد تا شهرها خود را بر اساس این معیارها مقایسه کنند و این سامانه می‌تواند معیارها و استانداردهای هوشمندسازی شهرها را ارائه دهد. بر اساس این معیارها و استانداردها، شهرهای کشور می‌توانند وضعیت خود را در حوزه‌های پسماند، حمل و نقل و غیره بسنجند و ببینند که چه گام‌هایی در این زمینه برداشته‌اند.

جایزه شهر هوشمند به جمع جوایز نوآوری اضافه می‌شود

رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند با اشاره به حضور سخنرانانی از کشورهای امریکا و اسپانیا در این رویداد، یادآور شد: برگزاری دو پنل “حکمرانی هوشمند” و “تحول هوشمند” از دیگر برنامه‌های این همایش به شمار می‌رود.

فرجی از اعطای جایزه شهر هوشمند در رویداد “روز ملی هوشمندسازی شهرها” در سال آینده خبر داد و گفت: در رویداد امسال رونمایی از سند شهر هوشمند، اکوسیستم شهر هوشمند و معرفی و رونمایی از برخی دستاوردهای این مرکز اجرایی خواهد شد.

‌انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا