صنعت، معدن، تجارت

افزایش ۸ درصدی صادرات از گمرک ساوه

ساوه – رئیس گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: در هفت ماهه نخست امسال قریب به ۲۸۴ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیون دلار از این گمرک صادر شده که از نظر ارزشی رشد ۸ درصدی داشته است.

همچنین بخوانید

فرامرز امیدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه تا پایان هفت ماهه نخست امسال از مرز ۳۰۳ میلیون دلار گذشت.

وی افزود: در هفت ماهه نخست امسال نزدک به ۲۸۴ هزار تن انواع کالاهای صادراتی به ارزش بیش از ۱۱۷ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه به ۵۴ کشور توسط ۱۱۱ فعال تجاری با بیش از ۶ هزار و۳۰ فقره اظهارنامه، صادر شده که از نظر ارزشی رشد ۸ درصدی داشته است.

رئیس گمرک منطقه اقتصادی کاوه تصریح کرد: عمده کالاهای صادر شده از این گمرک طی این مدت هیدروکربن سبک و فراورده‌های نفتی، قوطی آلومینیومی، آبمیوه، آبگرمکن، حلال و تینر، انواع شیشه و مصنوعات شیشه‌ای (بلورجات)، کاشی، سیمان، رول دستمال کاغذی و غیه بود که عمدتاً به کشورهای افغانستان، عراق، پاکستان، ایتالیا، ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، بلغارستان صادر شده است و از لحاظ ارزشی رشد ۲۶ درصدی کالاهای ترخیصی از گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه داشتیم.

امیدی گفت: میزان واردات این گمرک طی این مدت با داشتن بیش از ١٠ باب انبار اختصاصی و استقرار در بزرگترین شهر صنعتی کشور مقدار ۵۴ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار بوده که توسط ۹۹ فعال تجاری از ۳۸ کشور جهان وارد گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده که پس از انجام تشریفات گمرکی کالا و ترخیص وارد کشور شده است.

وی افزود: عمده کالای وارداتی اقلام سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی مستقر در شهر صنعتی کاوه و استان‌ها و شهرستانهای همجوار ساوه از قبیل ماشین آلات و دستگاه‌های خط تولید، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه، درب آسان بازشو، کویل آلومینیوم، پوره میوه، ورق آلومینیوم، مواد اولیه بهداشتی و غیره بوده است که عمدتاً از کشورهای امارات متحده عربی، هند، چین، ترکیه، ایتالیا، تایلند، آلمان، کره و عراق به کشور وارد شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن نیز ترخیص شدند.

رئیس گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه تصریح کرد: همچنین در این مدت ۷۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ٣۵٣ میلیون دلار به صورت ترانزیت خارجی وارد منطقه ویژه اقتصادی کاوه شده است.

امیدی گفت: درآمد هفت ماهه این گمرک طی این مدت ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است که از این مقدار ۱۱۷ میلیارد تومان نقدی و ۶۳ میلیارد تومان به صورت ضمانت نامه بوده که نسبت به مدت مشابه رشد ۱۸ درصدی داشته است.

وی افزود: این گمرک در راستای حمایت واقعی و عملی جهت تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی ها سعی و تلاش کرده است با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی و مقرراتی، اعمال بسته‌های حمایتی گمرک ایران در رویه‌های صادرات و واردات کالا و بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی در کنار واحدهای تولیدی و صنعتی باشد تا شرکت‌های تولیدی بتوانند در این عرصه سخت با وجود تحریم‌های ظالمانه از بابت ترخیص مواد اولیه خارجی و ماشین آلات خط تولید وارده به گمرک دغدغه خاطری نداشته باشند و فقط بر رونق تولید، ایجاد و افزایش اشتغال پایدار تمرکز کنند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا