انرژی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اصفهان: برای شرایط اضطراری منابع آبی، آماده‌ایم

ایسنا/اصفهان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: با پایانِ افق طرح آبرسانی اصفهان بزرگ در سال ۱۳۸۶، با مدیریت هدررفت و کاهش سرانه مصرف به شیوه نوین، آب شرب شهرها و روستاهای تحت پوشش این سامانه با کمترین چالش تامین شد. با این حال، خود را برای شرایط اضطراری آماده کرده‌ایم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، هاشم امینی، امروز (جمعه، ۲۱ آبان) در بازدید وزیر نیرو از تصفیه‌خانه بزرگ آب اصفهان، با ارائه گزارشی از وضعیت تامین آب شرب در استان اصفهان و چالش‌های موجود، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۷ و به تعبیری ۱۳۸۷ تنش آبی در استان اصفهان با کاهش بارش‌ها و خشکی زاینده‌رود شروع شد و متاسفانه در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز این شرایط ادامه یافت.

وی گفت: کاهش بارش‌ها موجب کاهش منابع آبی استان شد و عدم توازن نیاز و مصرف را در پی داشت.

امینی با اشاره به یکی از تهدیدها در سامانه آبرسانی اصفهان، گفت: تامین آب مورد نیاز ۸۹ درصد از جمعیت استان از یک تونل و تصفیه‌خانه، به لحاظ استانداردهای تأمین آب شرب، یک مخاطره است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت و پروژه مسکن مهر و تاکید بر لزوم آبرسانی به روستاها، تصریح کرد: هم‌اکنون ۹۸ شهر و ۹۴۹ روستا با جمعیت ۴ میلیون ۸۵۰ هزار نفر تحت پوشش خدمات این شرکت هستند که بخشی از نیاز آبی این جمعیت شامل ۴۰ شهر و بیش از ۵۶۰ روستا از منابع آب زیرزمینی اعم از چشمه‌ها و قنوات تأمین می‌شود.

وی درخصوص ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستای دیگر در استان با ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت، گفت: آب این شهرها و روستاها از محل تصفیه‌خانه آب باباشیخعلی، چاه‌های فلمن و چاه‌های متفرقه تامین می‌شود.

امینی مجموع آب تولیدی در سامانه نخست آبرسانی به اصفهان بزرگ را در حدود ۱۳ و نیم متر مکعب بر ثانیه و نیاز آبی جمعیت تحت پوشش را در حدود ۱۷ و نیم متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد.

وی از کمبود ۴ مترمکعبی آب در تابستان سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: امسال یکی از بدترین سال‌های ما بود و بیشترین حجم آبرسانی سیار را داشتیم.

امینی توضیح داد: تابستان امسال ۶۲ میلیون لیتر آبرسانی سیار با حدود ۶۰۰۰ دستگاه تانکر در شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و نجف‌آباد داشتیم.

وی با اعلام اینکه بر اساس اطلس وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب کشور، استان اصفهان کمترین آب بدون درآمد را دارد، گفت: در این سال‌ها در حد امکان از شبکه‌های فرسوده نشت‌گیری و نشت‌یابی کردیم و در رتبه بالاتری از استان‌های با اقلیم خشک مثل قم و یزد قرار داریم.

امینی در ادامه به سرانه مصرف آب شرب در بخش خانگی در استان اشاره و عنوان کرد: سرانه مصرف هر نفر در شبانه روز در سال ۸۶، حدود ۱۸۹ لیتر بود که این عدد را تا سال ۹۷ به ۱۴۹ لیتر رساندیم و در حوزه کاهش سرانه مصرف نیز موفق عمل کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، به برخی اقدامات فنی و فرهنگی برای عبور از تنش آبی اشاره و اظهار کرد: از جمله این اقدامات مدیریت فشار آب، تله متری و هوشمند سازی، مدیریت تأمین و آبرسانی سیار بود.

وی با بیان اینکه خود را برای شرایط اضطراری و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی آب آماده کرده‌ایم، گفت: سامانه مانیتورینگ هوشمند، در مدار بهره‌برداری است و در حدود ۱۶۵ نقطه از ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن را تحت پوشش این سامانه برده‌ایم که یکی از جامع‌ترین سامانه‌ها در کشور است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا