اقتصاد کلان

نقش هند در جهان پساکرونا

ایسنا/خراسان رضوی ما به تدریج در حال حرکت به دوره پساکرونا هستیم و گرایش به سوی دنیای چندقطبی‌ شکل گرفته است. مرکز قدرت اقتصاد جهانی در حال انتقال به آسیاست و کشور هند در دوره جدید توسعه اقتصادی و ثبات را برای رشد پایدار و نفوذ در صحنه جهانی در اولویت قرار خواهد داد.

همچنین بخوانید

به نقل از ویفروم، تقریبا ۲ سال از اعلام همه‌گیری کووید ۱۹ توسط سازمان بهداشت‌ جهانی می‌گذرد و جهان در حال کنار آمدن با اختلالات ناشی از این ویروس است. مهم‌ترین پیامدهای این بیماری و تلفات ناشی از کرونا مربوط به سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی و بعد از آن مشکلات اقتصادی بوده است.

اقدامات دولت‌ها برای مقابله با این بیماری و مهار همه‌گیری منجر به بروز شوک‌هایی در عرضه جهانی به ویژه بخش تولید شده است. همچنین اعمال محدودیت‌ها باعث اختلال گسترده در تجارت شده و اکنون مشخص است که این بیماری همه‌گیر جهان را به دومین بحران بزرگ اقتصادی و مالی قرن بیست و یکم رسانده که احتمالا پیامدهای ساختاری بلندمدتی خواهد داشت. علاوه بر این شرایط کنونی شکنندگی نظم اقتصادی و ژئوپلیتیک جهانی را آشکار کرده است.

نظم جهانی کنونی به‌ طور قابل‌توجهی تغییر کرده و این امر باعث ایجاد یک دوره جدید پس از کووید خواهد شد. در این وضعیت پرنوسان فضایی برای قدرت‌های مشتاق و نوظهور ایجاد شده تا در مرکز قرار گیرند و به شکل‌گیری دنیایی جدید با آینده‌ای بهتر برای همه کمک کنند.

صندوق بین‌المللی پول(IMF) پیش‌بینی می‌کند اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱ رشد ۶ درصدی داشته باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی هند ۹.۵ درصد باشد. 

از طرف دیگر جهان شاهد رشد تصاعدی در خدمات و زیرساخت‌های دیجیتال است. بسیاری از رهبران فناوری خاطرنشان کرده‌اند پیشرفت‌های تحول دیجیتالی که در عرض چند ماه به دست آمده، معمولا ۲ تا سه سال به زمان برای به ثمر رسیدن نیاز داشت.

این موضوعات نشانه‌های امیدوارکننده‌ای است اما هنوز اقدامات زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

نقش هند در جهان پساکرونا

آینده هند در صحنه جهانی

علی‌رغم ویرانی اقتصادی به دلیل کرونا واکنش سریع هند قابل تقدیر بوده است؛ به خصوص این کشور برای مدیریت موج دوم مرگبار ویروس در اوایل سال ۲۰۲۱ متحد شد. هند اولین کشوری بود که تاثیر نوع خطرناک دلتا را احساس کرد اما به سرعت وارد عمل شد تا اطمینان حاصل شود که تا حد امکان مردم واکسینه شده‌اند.

هند علاوه بر محافظت از جمعیت خود با ارائه لوازم و تجهیزات پزشکی به بیش از ۱۵۰ کشور در سراسر جهان و عرضه واکسن کووید ۱۹ در بازار جهانی به نفع جهان عمل کرده است. در واقع این همه‌گیری نقطه عطفی برای هند است تا ظرفیت خود را به‌ عنوان یک رهبر جهانی بررسی کند؛ به ویژه زمانی که این کشور هفتاد و پنجمین سال استقلال خود را جشن می‌گیرد. سال‌هاست کشور هند داروهای حیاتی را به بازار جهانی عرضه می‌کند و اخیرا در تامین واکسن کووید ۱۹ نیز سرمایه‌گذاری کرده است تا دسترسی عادلانه به واکسن را در سراسر جهان تضمین کند.

به دور از همه‌گیری هند به سایر تعهدات جهانی از جمله عمل به وعده‌های کاهش تغییرات آب‌وهوا نیز عمل می‌کند. این کشور همچنین برای دستیابی به تعهدات بلندپروازانه دیگر مانند تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت جداسازی ۲.۵ میلیارد تن کربن بسیار جلوتر از هدف تعیین شده است.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در کنفرانس سازمان ملل‌ متحد در مورد تغییرات آب‌وهوایی(COP۲۶) در گلاسکو اسکاتلند متعهد شد این کشور به پنج بخش کلیدی(انرژی، حمل‌ونقل، صنعت، زیرساخت‌ها و شهرها و کشاورزی) اقتصاد خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با هدف کاهش ۱.۵ درجه‌ای گرمایش جهانی رسیدگی می‌کند. هند همکاری، فناوری و دیجیتالی شدن را به‌ عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای حمایت از دستیابی به اهداف توسعه پایدار(SDGs) سازمان‌ ملل در اولویت قرار داده است.

در آینده هند باید توسعه اقتصادی و ثبات را در اولویت قرار دهد تا مسیر رشد و نفوذ خود را حفظ کند. این کشور باید به تغییر تدریجی شکل‌ دادن به یک سیاست اقتصادی که از رشد سریع حمایت می‌کند، ادامه دهد که این موضوع مستلزم تعهد مستمر به اصلاحات بخشی گسترده و سیستمی، با اقدامات قوی برای بازگرداندن تعادل مالی و تقویت سیستم بانکی است.

این موضوع بسیار مهم است زیرا همه‌گیری نابرابری‌های موجود و تاثیر آن بر گروه‌های آسیب‌پذیر که عمدتا در بخش غیررسمی فعالیت دارند را آشکار و تشدید کرده است.

هند به تلاش بیشتر برای افزایش رقابت و سهولت تجارت نیاز دارد و باید تلاش‌های زیرساختی خود را نه تنها برای جاده‌ها و پل‌ها بلکه برای بهداشت و آموزش نیز افزایش دهد. در این مسیر ضروری است اطمینان حاصل شود که مزیت جمعیتی هند به سود سهام تبدیل می‌شود و میلیون‌ها جوانی که هر سال وارد نیروی کار این کشور می‌شوند، شغل ارزشمندی خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا