بانکبانک و بیمه

زیرساخت مناسب بانک ایران زمین در توسعه کیف پول الکترونیکی

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین عملیاتی شدن کیف پول الکترونیکی را ابزاری نوپا برای پرداخت‌های خُرد اما بسیار کارا در سیستم بانکی کشور عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین؛ پرداخت یکی از فرآیندهای کلیدی و مهم در زندگی روزمره مردم جامعه است. توسعه و تکامل ابزارهای پرداخت همواره با تکامل بشری همراه بوده است. با وقوع انقلاب دیجیتال در ابتدای هزاره سوم صنعت الکترونیک و فناوری اطلاعات وارد فرآیندهای اجتماعی و زندگی مردم شد. به همین تناسب در صنعت پرداخت نیز ابزارهای سنتی مانند سکه، اسکناس، چک و سفته به مرور ابزارهای پرداخت الکترونیک را در کنار خود دیدند. تکنولوژی کارت‌های مغناطیسی، تراش‌های و بیومتریک، درگاه‌های پرداخت اینترنتی، تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی هرکدام به تدریج سهمی در فضای پرداخت به خود اختصاص دادند.

کیف پول الکترونیکی یک مفهوم جدید در صنعت پرداخت برای انجام پرداخت‌های خرد به صورت برون خط است که منطق این ابزار مبتنی بر تجمیع پرداخت‌های خرد و سندزنی به صورت برون خط است، کیف پول ابزاری مناسب برای ایجادحلقه‌های بسته پرداخت در کسب و کارهایی با مبالغ خرد مانند دانشگاه، مدارس و حمل و نقل است.

توسعه ابزار پرداخت برخط با سرعت بالا و قیمت ارزان سبب شده تا حجم قابل توجهی از تراکنش‌ها به صورت متمرکز و بین بانکی انجام شود که این مساله هزینه‌های زیادی (بیش از شش هزار میلیارد در سال) بر شبکه بانکی تحمیل می‌کند. از طرف دیگر تمرکز شدید و تقارن شبکه بانکداری و پرداخت الکترونیک موجب عدم تنوع پذیری در خدمات شده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا