انرژی

ساخت نیروگاه هسته‌ای پیشرفته در ایالات‌متحده

ایسنا/خراسان رضوی برای سرمایه‌گذاری پیشرفته در بخش انرژی هسته‌ای توسط بیل گیتس میلیاردر، شهری در وایومینگ به‌عنوان محل ساخت نیروگاه نمایشی ۴ میلیارد دلاری انتخاب شد که نیمی از بودجه آن را دولت ایالات‌متحده تامین می‌کند.

همچنین بخوانید

به گزارش رویترز، نیروگاه Natrium TerraPower قرار است در کمرر شهری دورافتاده در غرب وایومینگ که قرار است کارخانه زغال‌سنگ آن در سال ۲۰۲۵ تعطیل ‌شود، ساخته‌ خواهد شد.

این پروژه حدود ۱.۹ میلیارد دلار از دولت فدرال دریافت خواهد کرد که ۱.۵ میلیارد دلار آن از لایحه زیرساختی دو حزبی است که جو بایدن این هفته امضا کرد؛ این لایحه شامل حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای راکتورهای هسته‌ای پیشرفته بود.

شایان‌ذکر است، نیروگاه ۳۴۵ مگاواتی در سال ۲۰۲۸ افتتاح خواهد شد.

کریس لوسک، رئیس و مدیر عامل TerraPower گفت: این یک کمک مالی بسیار جدی دولتی است و امری ضروری بود زیرا دولت و صنعت هسته‌ای ایالات‌متحده نسبت به سایرین عقب مانده بودند. ایالات‌متحده در حال رقابت با چین و روسیه است که امیدوارند راکتورهای پیشرفته بسازند و آن‌ها را صادر کنند.

انتظار می‌رود راکتورهای پیشرفته کوچکتر از راکتورهای سنتی باشند و از نظر تئوری در مکان‌های دور ساخته شوند. سوخت راکتور ناتریوم با اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد تامین می‌شود که بسیار بالاتر از سوخت امروزی است.

برخی از کارشناسان انرژی هسته‌ای می‌گویند که سوخت با غنای بالا می‌تواند هدف جذابی برای شبه‌نظامیانی باشد که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای هستند. درحالی‌که طرفداران راکتورهای پیشرفته معتقدند که این نیروگاه‌ها ایمن‌تر هستند و زباله کمتری تولید می‌کنند.

گیتس در ابتدا امیدوار بود که یک نیروگاه هسته‌ای آزمایشی در نزدیکی پکن با شرکت ملی هسته‌ای چین بسازد اما زمانی‌که دولت دونالد ترامپ توافقات هسته‌ای با چین را محدود کرد شرکت TerraPower مجبور شد به دنبال شرکای جدیدی باشد.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی اظهار کرد: این نیروگاه به شهری که در آن کارخانه زغال سنگش تعطیل خواهد شد، امیدواری می‌دهد. مجموعه‌هایی که نسل‌ها به ما انرژی داده‌اند، هم اکنون فرصت‌های جدید برای تامین انرژی آینده پاک زمین از طریق پروژه‌هایی مانند این دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا