ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آمارهایی از دنیای کتاب

آماری که نشان می‌دهد تعطیلات کرونایی به پرمطالعه‌ترین بازه‌های زمانی سال ۹۹ مبدل شده‌اند، از رشد مطالعه و هدیه دادن کتاب خبر می‌دهد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجموعه طاقچه همزمان با «هفته کتاب» گزارشی را از فعالیت این پلتفرم در سال ۹۹ منتشر کرده است. کتاب‌هایی که بیشتر خوانده یا شنیده شده‌اند؛ بحث‌برانگیزترین کتاب‌ها؛ محبوب‌ترین کتاب‌ها؛ پردانلودترین کتاب‌ها؛ هدیه‌داده‌شده‌ترین کتاب‌ها؛ خریداری‌شده‌ترین کتاب‌ها (برحسب موضوع؛ برطبق حجم ریالی؛ براساس تعداد و…)؛ موفق‌ترین کتاب‌ها در هفته اول انتشار و… از جمله این آمارها هستند که در ادامه به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

گزارش سالانه طاقچه نشان می‌دهد که مردم در سال ۹۹ حدود ۱۹ میلیارد ثانیه، تقریبا معادل ۶ قرن در این پلتفرم کتاب خوانده‌اند!

آمارهایی از دنیای کتاب

این در حالی است که براساس این گزارش، پرمطالعه‌ترین بازه‌های زمانی سال ۹۹ در این پلتفرم همزمان با تعطیلات سراسری کرونایی در ۱۲ تا ۲۳ فروردین (اوج آن در ۲۲ فروردین)، همزمان با تعطیلات سراسری کرونایی در ۱۲ تا ۱۶ آذر (اوج آن در ۱۴ آذر) و همزمان با هفته کتاب و جشن تولد طاقچه و پویش طاقچه در ۲۸ آبان تا ۲ آذر (اوج آن در ۲۹ آبان) بوده است.

آمارهایی از دنیای کتاب

در بخش روند مطالعه در طاقچه، بنا بر ساعات شبانه‌روز این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۹۹ کاربران طاقچه از ساعت ۹ شب هر روز تا ۱ صبح فردا، بیشتر از ساعات دیگر شبانه‌روز در طاقچه به خواندن کتاب مشغول بوده‌اند، یعنی تقریبا فاصله زمان اتمام کار روزمره تا زمان خواب. 

همچنین بر اساس مقایسه مطالعه کاربران در روزهای هفته، در سال ۱۳۹۹، پرمطالعه‌ترین روز هفته در این پلتفرم جمعه‌ها بوده است. به نظر می‌رسد کاربران هنگامی که اوقات فراغت بیشتری داشته باشند، بیشتر کتاب می‌خوانند. 

آمارهایی از دنیای کتاب

علی‌رغم هشدارها برای کاهش سرانه مطالعه، این گزارش از رشد مطالعه خبر داده و می‌گوید که تعداد کتاب‌های خوانده‌شده سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در طاقچه با ۳۸۰% رشد، تقریبا ۵ برابر شده است.

این در حالی است که تعداد کاربران طاقچه در سال ۹۹ که حداقل یک کتاب خوانده‌اند، نسبت به سال قبل‌تر ۲۴۷% رشد کرده و تقریبا ۳.۵ برابر شده است. 

آمارهایی از دنیای کتاب

همچنین این گزارش نشان می‌دهد که کتاب‌های «شکلات تلخ» و «سیگار شکلاتی» نوشته هما پوراصفهانی و «استایل» نوشته هما پوراصفهانی و دنیا منصوری کتاب‌های متنی‌ای هستند که بیشتر خوانده‌ شده‌اند. 

آمارهایی از دنیای کتاب

علاوه‌بر این، «ملت عشق»، «سینوهه» و «برادران کارامازوف» از کتاب‌های صوتی‌ای هستند که بیشتر شنیده شده‌اند.  

آمارهایی از دنیای کتاب

بنا بر آمار طاقچه، انتشارات دانشگاه پیام نور، نشر ملیکان و انتشارات سخن، پرفروش‌ترین ناشرانی هستند که محتوای متنی و آوانامه، نوین کتاب گویا و شادن پژواک، پرفروش‌ترین ناشرانی هستند که محتوای صوتی منتشر می‌کنند. 

آمارهایی از دنیای کتاب

گزارش سالانه همچنین «سه دقیقه در قیامت»، «هنگامی که نیچه گریست» و «پیرمرد و دریا» را از بحث‌برانگیزترین کتاب‌های متنی و «ملت عشق»، «مغازه خودکشی» و «کیمیاگر» را نیز از بحث‌برانگیزترین کتاب‌های صوتی معرفی کرده است. 

آمارهایی از دنیای کتاب

آمارهایی از دنیای کتاب

این در حالی است که «گردان قاطرچی‌ها»، «دیدم که جانم می‌رود» و «میرزا مقنی گورکن» محبوب‌ترین کتاب‌های متنی، و «بوف کور»، «شاهنامه» و «مدیر مدرسه» پردانلودترین کتاب‌های متنی بوده‌اند.

آمارهایی از دنیای کتاب

آمارهایی از دنیای کتاب

این گزارش علاوه‌بر آن‌چه گفته شد، نشان می‌دهد کتاب‌هایی که مردم از طریق این پلتفرم در سال ۹۹ به دیگران هدیه داده‌اند، ۵ برابر شده است. 

آمارهایی از دنیای کتاب

بخش دیگری از این گزارش، به استقبال مخاطبان از پدیدآورندگان اختصاص دارد که نشان می‌دهد از میان نویسندگان ایرانی نسبت به هما پوراصفهانی، نادر ابراهیمی و مهرداد صدقی و در میان نویسندگان خارجی نسبت به فئودور داستایفسکی، دارن هاردی و الیف شافاک بیشترین اقبال مردمی وجود داشته است.

آمارهایی از دنیای کتاب

همچنین ارسلان فصیحی، پرویز شهدی و سمیرا ساجدی در گروه مترجمان، کامران احمدی، گروه گردآوری و تالیف سبکتو (گروه گردآورندگان خلاصه کتاب‌ها در انتشارات سبکتو) و میلاد عظیمی و عاطفه طیه در گروه گردآورندگان و آرمان سلطان‌زاده، پیمان رومی‌زاده و شیما درخشش در گروه گویندگان کتاب‌های صوتی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند.

آمارهایی از دنیای کتاب

در پایان این گزارش، به کتاب‌هایی که در هر موضوع از آن‌ها استقبال شده پرداخته شده و همچنین آماری نیز درباره پادکست‌های این پلتفرم آمده است. 

آمارهایی از دنیای کتاب

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا