اقتصاد کلان

طرح مشاور امنیت ملی بایدن برای توافق موقت: آزادسازی برخی منابع بلوکه شده ایران در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای

اکسیوس نوشت: به گفته سه منبع اسرائیلی و آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در دیدار با همتای اسرائیلی خود ایده توافق موقت با ایران برای خرید زمان بیشتر برای مذاکرات هسته ای را مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در ادامه این مطلب آمده است: این ایده فقط یک توافق اولیه است و دولت بایدن همچنان اصرار دارد که توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ به طور کامل احیا شود.

در هفته‌های اخیر، سالیوان ایده توافق موقت را در حین بحث درباره گام‌های بعدی درمورد پرونده هسته‌ای ایران با همتای اسرائیلی خود مطرح کرد.

دو منبع آمریکایی که از این ماجرا مطلعند، می‌گویند که در یک جلسه طوفان فکری، سالیوان ایده‌ای که یکی از متحدان اروپایی آمریکا مطرح کرده بود، را منتقل کرد.

همچنین بخوانید

منطق توافق موقت این است که پیشرفت های هسته ای ایران، تهران را به سطح غنی سازی اورانیوم مورد نیاز برای یک سلاح هسته ای نزدیک کرده است.

به گفته منابع آمریکایی، ایده این بود که در ازای توقف ایران (مثلاً توقف غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد)، ایالات متحده و متحدانش می‌توانند برخی از سرمایه‌های مسدود شده ایران را آزاد کنند یا معافیت‌های تحریمی برای کالاهای بشردوستانه ارائه کنند.

یک مقام اسرائیلی گفت: هولاتا به سالیوان گفت که فکر می‌کند این ایده خوبی نیست و بر نگرانی اسرائیل مبنی بر تبدیل شدن هرگونه توافق موقت به یک توافق دائمی که به ایران اجازه می‌دهد زیرساخت‌های هسته‌ای و ذخایر اورانیوم خود را حفظ کند، تاکید کرد.

به گفته یک منبع آگاه، هولاتا در تماس دیگری با سالیوان در روز سه‌شنبه همچنین تاکید کرد که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن باید در نشست هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در وین، برای صدور قطعنامه انتقادی علیه ایران تلاش کنند.

منبع
انتخاب

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا