انرژی

فشار مجدد آمریکا برای افزایش تولید اوپک پلاس

کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد اوپک در دیدار وزیرانش در دوم دسامبر، باید نیازهای تقاضای جهانی برای نفت را با عرضه مناسب تامین کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید این اظهارات را پیش از کنفرانس خبری برای خبرنگاران مطرح کرد و گفت: دولت آمریکا می خواهد مطمئن شود کشورهای عضو اوپک و اوپک به عنوان یک سازمان نیازهای تقاضا را با عرضه کافی تامین می کنند. این موضوعی است که در گذشته از آنها درخواست کردیم.

اطلاعات داخلی که توسط رویترز مشاهده شده است، نشان می دهد نرخ پایبندی اوپک به توافق محدودیت عرضه در اکتبر ۱۱۶ درصد در مقایسه با ۱۱۵ درصد در سپتامبر بود که از ادامه تولید کمتر از سقف توافق شده از سوی اعضای این گروه حکایت دارد. نرخ پایبندی تولیدکنندگان غیراوپک در اکتبر ۱۰۶ درصد در مقایسه با ۱۱۴ درصد در سپتامبر بود.

دولتهای بعضی از بزرگترین اقتصادهای جهان بدنبال درخواست کم سابقه آمریکا برای اقدام هماهنگ در جهت کنترل قیمتهای انرژی، در حال بررسی برداشت نفت از ذخایر استراتژیک خود هستند. کاخ سفید روز پنج شنبه اعلام کرد دولت بایدن از کشورهای متعددی شامل چین درخواست کرده است امکان برداشت از ذخایر خود را بررسی کنند.

چندین منبع آگاه روز چهارشنبه به رویترز گفتند سایر مصرف کنندگان بزرگ نفت شامل هند و کره جنوبی هم در این مذاکرات شرکت داشته اند.

با احیای اقتصاد جهان از پاندمی کووید ۱۹ و افزایش تقاضا برای نفت، واشنگتن و کشورهای دیگر از این که تولیدکنندگان اوپک پلاس حاضر نشده اند درخواست آمریکا برای افزایش سریعتر تولید را بپذیرند، به خشم

آمده اند.

کشورهای عضو اوپک به نوبه خود اعلام کرده اند اقتصادهای جهان شکننده تر از آن هستند که افزایش سریع تولید را ایجاب کند. محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هفته گذشته گفت: اوپک انتظار دارد مازاد عرضه نفت از ماه میلادی آینده آغاز شود.

این گروه سرگرم افزایش ماهانه تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز است و محدودیت عرضه ای که در سال ۲۰۲۰ در اوج بحران کرونا به اجرا گذاشت را به تدریج تسهیل می کند. وزیران این گروه برای بازبینی سیاست تولید دوم دسامبر (۱۱ آذر) دیدار می کنند.

قیمتهای نفت روز جمعه پس از این که اتریش به دلیل افزایش موارد ابتلا، قرنطینه سراسری اعلام کرد، کاهش پیدا کردند. آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست ممکن است اقدام مشابهی را دنبال کند. نفت برنت روز جمعه ۲.۹ درصد کاهش یافت و به ۷۸ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید که پایینترین قیمت از اول اکتبر بود. بازار چند هفته است که به دلیل انتظار سرمایه گذاران برای افزایش عرضه، ضعیف شده است.

بر اساس گزارش رویترز، با افزایش قیمت بنزین و سوختهای دیگر، رییس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای سال آینده تحت فشار سیاسی قرار گرفته است. نظرسنجی رویترز در اکتبر نشان داد ۶۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی تورم را نگرانی بسیار بزرگی می دانند.

به گفته جن ساکی، اعضای تیم امنیت ملی بایدن درباره ضرورت تامین تقاضا برای سوخت بحث کرده اند. گفت و گوهای ادامه داری وجود دارد و یکی از این گفت و گو با شماری از متحدان آمریکاست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا