انرژی

آیا صنعت نفت شیل آمریکا به دلایل سیاسی از افزایش تولید امتناع می‌کند؟

درخواست بایدن از اوپک برای افزایش تولید با واکنش منفی صنعت نفت شیل آمریکا روبرو شد که معتقد است می تواند مشکل عرضه را برطرف کنند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، هنگامی که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا اوایل سال میلادی جاری برای نخستین بار از اوپک خواست تولید نفت را افزایش دهد با واکنش خشمگینانه گِرِگ ابوت، فرماندار تگزاس روبرو شد که به بایدن گفت: عقب نشسته و اجازه دهد شرکتهای آمریکایی به این مشکل که قیمتهای سوخت را بالاتر برده است، رسیدگی کنند. این رابطه دشوار میان دولت فعلی در واشنگتن و صنعت نفت که معمولا از نظر سیاسی به جناح راست متمایل است، در رسانه‌ها همراه با اقدامات ضد نفتی بایدن نظیر مخالفت با پروژه خط لوله کی‌استون ایکس ال و ممنوعیت موقتی حفاری نفت و گاز در زمینهای فدرال بارز شده است.

با این حال ناساگازی سیاسی به تنهایی نمی تواند سر راه سود بردن از قیمتهای بالاتر قرار گیرد. بنابراین تنها یا حتی دلیل مهمی برای محدودیت تولید صنعت نفت آمریکا در بحبوحه افزایش قیمتهای نفت و فرآورده‌های نفتی نیست. در حقیقت دستکم دو دلیل مهم برای این خودداری وجود دارد.

نخست این است که شرکتهای حفاری به خصوص شرکتهای حفاری شیل در سطح فعلی تولید، سود فربه‌تری به جیب می زنند.

طبق محاسبات شرکت دیلویت، اپراتورهای شیل آمریکا در حال حاضر بزرگترین سود را از زمان آغاز انقلاب شیل ثبت می کنند. دلیل این که توسعه حوزه شیل نام انقلاب را گرفت، این بود که به سرعت اتفاق بود و به سرعت اتفاق افتاد زیرا در آن زمان سودآور بود.

ثبت سود بالاتر باعث می شود شرکتهای حفاری شیل یا حداقل شرکتهای سهامی عامی که در این بخش حضور دارند سهامدارانشان را راضی‌تر از سالهای گذشته نگه دارد که با افزایش تولید در اکثر مناطق شیل، زیان‌ده شده بودند و دستکم دو بار باعث سقوط قیمت شدند.

دلیل دیگر محدود ماندن فعالیت شرکتهای حفاری نفت شیل، اوپک است. این گروه دو بار نشان داد قدرت این را دارد که باعث سقوط قیمتها شود. هر چند این اقدام باعث آسیب دیدن اعضای خود این گروه هم شد اما تولیدکنندگان شیل آمریکا آسیب بیشتری دیدند. پس از موجهای ورشکستگی متعدد، به نظر می رسد شرکتهای حفاری شیل تصمیم گرفته‌اند رویکرد متفاوتی را برای تولید دنبال کنند و روی سود فربه‌تر به جای تولید بالاتر سرمایه‌گذاری کنند.

اما تولید در حوزه شیل آمریکا رو به رشد است. تولید در منطقه پرمیان ماه آینده در مسیر ثبت رکورد و فراتر رفتن از سطح تولید پیش از شیوع پاندمی است زیرا پرمیان سالهاست منطقه محبوب صنعت شیل بوده و یکی از پایین‌ترین هزینه‌های تولید را دارد که باعث شده است سرمایه بیشتری نسبت به مناطق دیگر شیل جذب کند.

در مجموع، تولید رو به افزایش است. طبق گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، آمریکا ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که این کشور را در رتبه بزرگترین تولیدکننده جهان قرار می دهد و تولیدش یک میلیون بشکه در روز رشد سالانه داشته است. تولید آمریکا اکنون پایین‌تر از رکورد ۱۳ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع پاندمی است اما به هیچ وجه کم نیست.

شاید برای بعضی عجیب باشد، صنعت شیل برای همکاری با دولت فدرال برای ارزان کردن قیمت بنزین بیزار نیست. پیامهایی که از سوی نفت شیل می آیند همگی لحن مشابهی ندارد اما تشویق کننده هستند.

به عنوان مثال ویکی هولاب، مدیرعامل شرکت اکسیدانتال اظهار کرد: جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به جای تحت فشار قرار دادن اوپک پلاس برای تولید سریع‌تر، باید به افزایش تولید نفت آمریکا متمرکز شود. اگر دولت عرضه بیشتری می خواهد اول باید از تولیدکنندگان آمریکایی درخواست کند.

وی در پاسخ به این که آیا بایدن در درخواست از اوپک برای افزایش تولید اشتباه کرده است، گفت: اگر بخواهم تماسی بگیرم، اول یک تماس داخلی می گیرم و تماس از راه دور نخواهم گرفت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هولاب در گفت و گو با شبکه سی ان بی سی اظهار کرد: تصور می کنم ابتدا شما در خانه می مانید، از دوستانتان درخواست می کنید و از همسایگانتان برای انجام این کار درخواست می کنید. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، می توانید از کشورهای دیگر درخواست کنید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا