امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تقویت و ساماندهی مشاغل خُرد در دستور کار سازمان شیلات قرار گرفت

رییس سازمان شیلات گفت: تقویت مشاغل خُرد با رویکرد حفاظت از محیط زیست و تشکیل زنجیره ارزش در بخش صید و صیادی و آبزی پروری با هدف اقتصادی کردن این فعالیت ها در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، نبی اله خون میرزایی در حاشیه وبینار گرامیداشت روز جهانی شیلات که با حضور کارشناسان، دانشگاهیان، بخش تحقیقات شیلاتی و بهره برداران با شعار توسعه آبزی پروری و حمایت از صید خرد برگزار شد، در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: امسال از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز جهانی شیلات با عنوان حمایت از مشاغل خُرد شیلاتی و با تمرکز بر فعالیت های آبزی پروری معیشتی و صیادی خرد نامگذاری شده و ما برای تقویت این مشاغل، رفع موانع تولید و پایداری آن برنامه ریزی می کنیم.

وی افزود: سازمان ملل متحد در زمینه کشاورزی، برنامه توسعه روستایی اش را بر سه رکن تامین امنیت غذایی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در مناطق روستایی برای ریشه کن کردن فقر در این مناطق و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست استوار کرده است.

خون میرزایی با بیان این که مشاغل خرد شیلاتی در حوزه صید و صیادی شامل فعالیت در رده های قایق و لنج می شود، اظهار داشت: در حال حاضر از ناوگان ۱۱ هزار و ۵۳۹ فروندی صیادی، بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ فروند در رده قایق و لنج فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: حدود ۸ هزار فروند قایق و ۳۴۸۰ فروند لنج صیادی در آب های کشور فعالیت می کنند که از ۷۱۵ هزار تن صید کشور حدود ۶۸۱ هزار تن معادل حدود ۹۵ در کل صید را به خود اختصاص می دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور بیش از ۱۳۶ هزار نفر معادل حدود ۹۷.۸ درصد از کل شاغلان در حوزه صیادی در رده های قایق و لنج مشغول به کارند.

وی اضافه کرد: یکی از برنامه های ما ساماندهی صیادی و صید و صیادی مسولانه با نگاه حفظ محیط زیست و حفظ ذخایر آبی است.

خون میرزایی با اذعان به این که فعالیت قایق های بی هویت که بدون مجوز صید فعالیت می کنند، مهمترین دغدغه ما و جامعه صیادی در نوار ساحلی به ویژه در آب های جنوبی کشور هستند، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار قایق بدون مجوز مشغول صید هستند که باید ساماندهی شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، ذخایر آبزیان به علت بهره برداری بیش از حد در معرض آسیب هستند و رویکرد سازمان شیلات در مشاغل خُرد، بهره برداری مناسب و پاسداری و حفاظت از ذخایر آبی است.

رییس سازمان شیلات ایران بازسازی ذخایر، ارتقای سطح مهارت صیادان، آموزش و ترویج روش های نوین صیادی، ارایه تسهیلات و ارتقای سطح مسولیت پذیری و صید مسولانه را از جمله رویکردهای این سازمان برشمرد.

وی درباره آبزی پروری خُرد نیز گفت: از ۵۵۳ هزار تن تولید در بخش آبزی پروری، بیش از ۶۰ هزار تن معادل حدود ۱۱ درصد مربوط به آبزی پروری خرد است.

خون میرزایی افزود: آبزی پروری خرد باید با احداث و ترویج مزارع الگویی در مناطق مختلف کشور و انتقال دانش و فناوری توسعه پیدا کند و لازم است این مزارع برای دریافت تسهیلات بانکی و سایر حمایت ها، شناسنامه دار شوند.

وی اذعان داشت: سال گذشته در حوزه تولید در بخش آبزی پروری حدود ۹۲.۵ درصد هدف برنامه ششم توسعه محقق شد، اما امسال آبزی پروری تحت تاثیر خشکسالی و کرونا خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا