صنعت، معدن، تجارت

صادرات ترکیه به سوریه ۸.۶ برابر ایران است

ایران طی هفت ماه نخست ۱۴۰۰ میانگین ماهانه ۱۵.۲ میلیون دلار و ترکیه طی ۹ ماه نخست ۲۰۲۱ به طور متوسط ماهانه ۱۳۱ میلیون دلار کالا به مقصد سوریه صادر کرده‌اند که رقم ترکیه ۸.۶ برابر ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اتاق بازرگانی تهران گزارشی از آخرین وضعیت تجارت ایران و ترکیه با سوریه تهیه کرده است که مطابق آن طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰، صادرات کالای بدون نفت خام ایران به کشور سوریه حدود ۷۹.۷ هزارتن و به ارزش ۱۰۶.۲ میلیون دلار و در مقابل واردات کالایی ایران از این کشور ۱۹۵ هزارتن و به ارزش ۱۷.۷ میلیون دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، مقدار صادرات ایران به سوریه طی مدت مزبور حدود ۲.۸ درصد کاهش و در مقابل ارزش صادرات ۴۲ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش ذکر شده است که بر اساس داده‌های مرکز آمار ترکیه، کل صادرات این کشور طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ به مقصد کشور سوریه برابر با ۱.۱۸ میلیارد دلار بوده و در مقابل واردات ترکیه از سوریه حدود ۹۹ میلیون دلار بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۰، ارزش صادرات ترکیه به سوریه ۴۳ درصد افزایش و واردات از سوریه ۱۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که طبق مقایسه عملکرد صادرات کالایی ترکیه و ایران، ایران طی هفت ماهه نخست ۱۴۰۰ به طور متوسط ماهانه ۱۵.۲ میلیون دلار و ترکیه طی ۹ ماهه نخست ۲۰۲۱ به طور متوسط ماهانه ۱۳۱ میلیون دلار کالا به مقصد سوریه صادر کرده‌اند که رقم ترکیه ۸.۶ برابر رقم مشابه ایران است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا