امور زیربناییتعاون و اشتغال

نبود نظارت بر بنگاه های اقتصادی عامل رکود و تورم است

گرگان- مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: بنگاه های اقتصادی به دلیل نبود نظارت دقیق، تسهیلات را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند که باعث رشد تورم و رکود می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید مازندرانی، بعدازظهر چهارشنبه در همایش تعاون، توسعه، کارآفرینی و اشتغال که در سالن اشراق صداوسیما گلستان برگزار شد، اظهار کرد: طرح «هزار تعاونی، هزار روستا» را در استان اجرا خواهیم کرد و به سمت تجمیع منابع مالی حرکت می کنیم.

وی گفت: هدف از همایش، تشکر از زحمات کسانی است که در بحث تعاون و تولید و اشتغال زحمت می کشند.

همچنین بخوانید

مازندرانی ادامه داد: بخش مهمی از اقتصاد ما را تعاونی ها تشکیل می دهند هرچند که نتوانسته ایم به جایگاه واقعی تعاون دست یابیم.

وی به تعاونی برتر کشورهای فرانسه، هلند و سوئد اشاره کرد و تصریح کرد:  در دین اسلام به تعاون اشاره فراوان شده است حال آن که تعاونی های موفق در کشورهای اروپایی قرار دارد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد: تعاونی موفق ترین و مهم ترین روش همکاری در فعالیت اقتصادی است، یکی از هدف های تعاونی تجمیع سرمایه های خرد است و منابع داخلی و خرد اعضای تعاونی به ایجاد فعالیت اقتصادی کمک می کند.

عدالت اقتصادی هدف تعاونی هاست

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به هدف تعاونی ها اشاره کرد و گفت: مهم ترین هدف تعاونی ها، عدالت اقتصادی و مشارکت اعضای جامعه در فعالیت های اقتصادی است.

وی تصریح کرد: در استان تعاونی های زیادی ثبت شده اما در نوع فعالیت و انجام وظایف مشکل وجود دارد.

مازندرانی افزود: تعاونی ها مشکلات زیادی  دارند که جلوی فعالیت سالم آن ها را می گیرد، در سرعت، دقت و منابع مالی مانع ایجاد می کند و بازدهی کار را پایین می آورد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان خاطر نشان کرد: اگر تعاونی نتواند به فعالیت خود ادامه دهد اعتماد مردم کم می شود و دیگر تمایلی به تشکیل تعاونی وجود نخواهد داشت.

عدم آموزش و مدیریت صحیح منابع مالی مشکل بیشتر تعاونی ها است

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: یکی از مشکلات اساسی تعاونی ها مدیریت صحیح منابع انسانی و مالی است و ما در این زمینه پتانسیل خوبی داریم.

مازندرانی به نقش رسانه های جمعی گریزی زد و بیان کرد: باید قوانین از طریق رسانه ها به مردم آموزش داده شود و عدم مشارکت مردم در تعاونی ها که یکی از مشکلات ماست، برطرف شود.

وی تصریح کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم عضو تعاونی ها هستند، بخش زیادی از کارکنان دولت نیز در تعاونی های مصرف، مسکن، چند منظوره و … مشارکت دارند ولی این جمع با حقوق خود آشنایی ندارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: عدم اطلاع از قوانین و مقررات باعث شده در مواردی مشکلاتی پیش آید و آسیب هایی به تعاونی ها وارد شود.

مازندرانی اظهار کرد: اتاق تعاون مرجع اصلی تعاونی است، از سال گذشته اتاق فکری تشکیل شد و بسیاری از معضلات و مشکلات حل شد.

وی ادامه داد: سعی کردیم در این اتاق فکر، مسائل پیشگیرانه را برنامه ریزی کنیم و به شهرستان ها ابلاغ شود تا مراجعات کاهش یابد.

تسهیلات بنگاه های اقتصادی صرف امور دیگری می شود

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتمعی گلستان اظهار کرد: بیش از ۷۰ میلیارد تومان توسط بانک توسعه تعاون و بانک های رفاه و سینا به بخش تعاون اختصاص یافته که امسال به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی بیان کرد: بیش از هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان برای بخش تولید در استان توزیع شده ولی بخش زیادی از این منابع در هدف خود هزینه نشده اند.

مازندرانی تصریح کرد: بنگاه های اقتصادی به دلیل عدم نظارت دقیق، تسهیلات را در جای دیگری سرمایه گذاری می کنند که باعث رشد تورم و رکود می شود.

وی گفت: باید نظارت ها بیشتر شود، امسال تسهیلات یارانه دار است و ما این آمادگی را داریم که از طریق بانک ها و وزارت تعاون این کار را تسریع کنیم.

وی به صنعت مبل سازی در روستای عطاآباد اشاره و بیان کرد: در استان ۵۰ هزار بیکار داریم که اگر ۵۰ تعاونی مانند روستای عطاآباد داشته باشیم، بسیاری از مشکلات برطرف می شود و نرخ بیکاری کمتر از پنج درصد خواهد شد.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا