انرژی

بررسی وضعیت ساماندهی و جمع آوری گازهای مشعل در کمیسیون انرژی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشکیل کارگروهی مشترک بین وزارت نفت و کمیسیون انرژی به منظور برنامه ریزی دقیق تر در زمینه جمع آوری و ساماندهی گازهای مشعل خبر داد.

همچنین بخوانید

مصطفی نخعی در گفت وگو با ایسنا، ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: در ابتدا جلسه امروز کمیسیون نشست مشترکی با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران داشتیم که وضعیت گازهای مشعل و ساماندهی آن از لحاظ جمع آوری و فروش مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه اظهار کرد: حجم گازهای مشعل درحال حاضر بالغ بر ۶۱ میلیون مترمکعب در روز است. ارزش سالیانه این گازها قریب به ۴ میلیارد دلار است. طبق برنامه ریزی که در شرکت ملی نفت ایران صورت گرفته است، در قالب ۱۴ طرح با سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلار گام های خوبی در این حوزه در حال اجرایی شدن است.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ساماندهی گازهای مشعل موضوع مهمی برای کشور بوده و در برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه کشور نیز بر آن تاکید شده است. به نظر می رسد برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و اراده لازم وجود دارد اما بعضی موانع جدی بر سر راه کنترل فلرینگ و جمع آوری گازهای مشعل وجود دارد که علی رغم اقتصادی بودن آن هنوز توفیق چندانی در این زمینه حاصل نشده است.

وی در ادامه تاکید کرد: نهایتا نتیجه جلسه امروز بر این شد تا کمیته مشترکی به ریاست یکی از نواب رئیس کمیسیون و عضویت چندین نفر از کمیسیون با حضور مسئولان مرتبط در وزارت نفت تشکیل شده و حداکثر ظرف دو هفته به یک اولویت بندی مشخص و برنامه ریزی دقیقی برای انجام اقداماتی که باید در این حوزه انجام شود، صورت گیرد.

وی افزود: موضوع دومی که در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت، بررسی و امکان سنجی صدور خدمات فنی و مهندسی جهت نیروگاه ها و پالایشگاه ها خارجی بود که با حضور معاونین اموربین المللی و مهندسی وزارت نفت و بازرگانی خارجی وزارت صمت و امور انرژی وزارتخاجه، موضوع به بحث گذاشته شد. اعضای کمیسیون نقطه نظرات خود را مطرح کردند. مقرر شد در ادامه این موضوع به صورت جدی تر و دقیق تر مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا