انرژی

افزایش قیمت فروش نفت عربستان به مشتریان آسیایی و آمریکایی

عربستان سعودی چند روز پس از تصمیم غافلگیرکننده اوپک پلاس برای ادامه افزایش تدریجی تولید، قیمت فروش نفت خود برای خریداران در آسیا و آمریکا را افزایش داد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این اقدام نشان می دهد بزرگترین صادرکننده نفت جهان با وجود شیوع واریانت جدید اُمیکرون، همچنان تقاضای قوی در دو بازار مهم خود می بیند.

شرکت دولتی آرامکوی سعودی قیمت فروش همه گریدهای نفتی خود در ژانویه که به آسیا و آمریکا صادر می شوند را افزایش داد. قیمت گرید نفتی سبک “عرب لایت” برای مشتریان در آسیا ۶۰ سنت در مقایسه با دسامبر افزایش یافت و سه دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه منطقه ای تعیین شد.

شش معامله گر و پالایشگر آسیایی در یک نظرسنجی پیش بینی کرده بودند قیمت قراردادهای فروش عرب لایت برای بلندمدت به میزان ۷۰ سنت در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

قیمت فروش گرید نفتی مدیوم آرامکو به مقصد آسیا ۷۰ سنت در هر بشکه و قیمت گرید نفتی سنگین این شرکت ۸۰ سنت در هر بشکه افزایش داده شد.

آرامکو قیمت فروش نفت سبک به مقصد آمریکا را ۶۰ سنت در هر بشکه و قیمت گریدهای نفتی مدیوم و سنگین را ۴۰ سنت در هر بشکه افزایش داد.

قیمت فروش نفت آرامکو به مقصد شمال غربی اروپا ۲۰ سنت در هر بشکه برای نفت سنگین و یک دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه برای نفت فوق سبک افزایش یافت. اما قیمت نفت سبک یک دلار و نفت مدیوم ۶۰ سنت در هر بشکه کاهش داشت. آرامکو همچنین قیمت فروش نفت به منطقه مدیترانه را یک دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه برای نفت فوق سبک و ۳۰ سنت در هر بشکه برای نفت سنگین کاهش داد.

وزیران اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه با تصویب افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه، بازار را غافلگیر کردند. با این حال این تولیدکنندگان اعلام کردند اگر تقاضا از تدابیر مقابله با شیوع ویروس کرونا آسیب ببینند، در سیاست تولید خود بازبینی خواهند کرد. وزیران اوپک پلاس اعلام کردند اگر ضرورت داشته باشند پیش از تاریخ چهارم ژانویه که زمان نشست بعدی این گروه است، تشکیل جلسه خواهند داد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمتهای نفت هفته گذشته تحت تاثیر نگرانیها نسبت به آسیب دیدن تقاضا از شیوع واریانت جدید ویروس کرونا و چشم انداز افزایش عرضه به بازار، برای ششمین هفته متوالی کاهش پیدا کردند. قیمتها از ابتدای نوامبر حدود ۲۰ درصد ریزش کرده اند و رشدی که از ابتدای سال ۲۰۲۱ داشتند، به حدود ۳۵ درصد محدود شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا