امور زیربناییراه و ساختمان

آستان قدس پول بدهد، آزادراه مشهد- قوچان را سریع تر می سازیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیم وزارتخانه راه و شهرسازی بر توسعه شبکه آزادراهی کشور به پنج هزار کیلومتر است که تحقق آن نیازمند جذب سرمایه از بخش خصوصی و منابع غیربودجه‌ای خواهد بود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ،عباس آخوندی در ادامه سفر یک روزه به استان خراسان رضوی در مراسم آغاز مرحله نخست ساخت آزادراه مشهد – چناران – قوچان و بهره‌برداری از کنارگذر شهر چناران در شمال مشهد افزود: ساخت هر کیلومتر آزادراه ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد بر همین اساس ساخت سه هزار کیلومتر آزادراه در سطح کشور در نظر گرفته شده که اجرای آن نیازمند ۳۰۰ هزار میلیارد ریال است.

وزیر راه و شهرسازی به تنگناهای مالی دولت اشاره و بیان کرد: بر این اساس دولت باید سیاست خود را مبنی بر بهره گیری از منابع غیربودجه‌ای تنظیم کند.

وی گفت: به منظور جذب سرمایه گذار خارجی در توسعه شبکه های ارتباطی در کشور باید ثبات اقتصادی برای سرمایه گذار به ویژه در قوانین و مقررات ایجاد شود.

آخوندی افزود: خراسان یک حوزه تمدنی است و اگر به این منطقه از دیدگاه تمدنی نگاه کنیم باید تصمیم‌گیریها نیز در حوزه‌های مختلف به صورت ویژه صورت گیرد. توسعه شبکه ارتباطی در خراسان نیازمند نگاه ویژه است. به خراسان نگاه فراملی داریم و ارتباط از طریق خراسان به آسیای میانه در قالب توسعه شبکه ارتباطات برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برای توسعه شبکه ارتباطات فراملی باید بخشهای مختلف شبکه ارتباطی از جمله ریلی، جاده ای، هوایی و آزادراهی بازآفرینی شوند و به این راهها نگاهی فراتر از یک مسیر داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی به اهمیت آزاد راه مشهد – چناران – چناران اشاره و بیان کرد: امتداد این آزادراه به شمال کشور و لطف آباد و از آنجا به ترکمنستان متصل می شود. باید شبکه آزادراه را در این مسیر یعنی از مسیر آزادراه قوچان به سمت لطف آباد مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: امیدواریم در دولت بتوانیم مفهوم حوزه تمدنی خراسان را بیشتر مورد توجه قرار دهیم که این توجه به حوزه تجارت، توسعه و امنیت باز می گردد و خطه خراسان می تواند تامین کننده کشور باشد.

آخوندی افزود: زمان پایان ساخت آزاد راه مشهد – چناران – قوچان سال ۱۴۱۲ خواهد بود که باید برای شتاب در عملیات آن از منابع غیربودجه ای به ویژه از کمک آستان قدس رضوی بهره می گیریم.

وی ادامه داد: در حوزه زیرساختها در بخش ریلی، هوایی و جاده ای نیاز به سرمایه گذاران بزرگ داریم بطوری که فقط برای توسعه فرودگاه مشهد ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز است. این مبلغ از طریق جذب سرمایه گذار محقق می شود لذا باید سیاستها را به سمت ثبات اقتصادی و سیاسی پیش ببریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان دولت دوازدهم ۲۸ هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه گذاری در بخشهای مختلف ارتباطی به امضا رسانیده ایم که این میزان ۱۹ برابر بودجه نقدی سال گذشته وزارتخانه است. امیدواریم این قراردادها را با جذب سرمایه از بخش خصوصی به مرحله اجرا برسانیم.

وی افزود: عملیات اجرایی مرحله دوم آزادراه مشهد- چناران – قوچان باید هرچه سریعتر آغاز شود که در این زمینه به آستان قدس رضوی برای جذب تسهیلات بانکی کمک خواهیم کرد تا با پایان مطالعات اجرایی آن این عملیات تا اواخر امسال آغاز شود.

 

منبع:ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا