امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سهم ۳۰ درصد زمین‌های کشاورزی از آبیاری نوین

بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر تنها ۳۰ درصد از زمین‌های کشاورزی آبی، مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری هستند.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، آمار وزارت جهاد کشاورزی حاکی است از مجموع ۸.۷ میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی آبی، تنها ۲.۵ میلیون هکتار مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری است که این برای کشوری همچون ایران که در تامین آب دچار چالش‌های فراوان است، رقم مناسبی نیست.

سامانه‌های نوین آبیاری باعث صرفه جویی جدی در مصرف آب مورد استفاده در زمین‌های کشاورزی می‌شود و با توجه به اینکه بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی حدود ۶۵ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، استفاده از این سامانه‌های نوین امری ضروری و اجنتناب ناپذیر می‌کند.

البته آنچه در سال‌های اخیر شاهد هستیم و به عنوان نکته‌ای امیدوارکننده می‌توان از آن یاد کرد رشد و توسعه تولید داخلی سامانه‌های نوین آبیاری است.

بطوریکه هم در تولید سامانه‌های آبیاری تحت فشار و هم آبیاری زیر سطحی، تولیدکنندگان داخلی، محصولات با کیفیت و قابل رقابت با انواع آن طرف آبی ارایه کرده اند.

البته هزینه خرید و نصب این سامانه‌ها از مهمترین چالش‌های کشاورزان در استفاده از آنهاست که علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید برای رفع این چالش تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

به گفته وی آورده ۱۵ درصدی کل قیمت سامانه برای کشاورزان کافی است و دولت ۸۵ درصد هزینه سامانه را بصورت یارانه در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار می‌دهد.

برنامه ششم توسعه برای هر سال مجهز شدن ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی آبی به سامانه‌های نوین را پیش بینی کرده بود که تحقق این مهم بصورت سالانه حدود ۱۰۰ هزار هکتار بوده است که این آمار فاصله کشور با تحقق اهداف در موضوع استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری را نشان می‌دهد.

در هر صورت در کشوری، چون ایران که تامین آب از مهمترین و بروزترین چالش هاست از یک سو اجرای بدون کم و کاست الگوی کشت و از سوی دیگر استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری می‌تواند کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی کند، آنچه چه در موضوع تخصیص تسهیلات و چه در زمینه ترویج نیازمند توجهی ویژه است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا