صنعتصنعت، معدن، تجارتکسب و کار

میلگرد فایبرگلاس یا الیاف شیشه چیست؟

یکی از انواع آرماتور نوع میلگرد شیشه یا فایبرگلاس است که ازنظر ظاهر شبیه به میلگرد فولادی است با این تفاوت که در ساخت آن از رشته‌های ( الیاف) شیشه و ماده‌ای به نام رزین بجای آلیاژ فولاد استفاده‌شده است. میلگرد شیشه به دو صورت آجدار و ساده تولید می‌شود. GFRP یا میلگرد الیاف شیشه مخفف Glass Fiber Reinforcement Polymer می‌باشد. فیبرهای شیشه معمولاً حاوی بیش از ۵۰ درصد سیلیس و ترکیباتی با اکسیدهای معدنی متفاوتی است که بسته به نوع محصول و نوع مصرف این مواد مختلف می‌باشند. ترکیب سیلیس و اکسیدهای معدنی مختلف منجر به تولید انواع مختلفی از الیاف شیشه می‌شود.

انواع مختلف آرماتور فایبرگلاس

میلگرد فایبرگلاس یا شیشه بر اساس سطح آرماتور و نوع الیاف به‌کاررفته در آن به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شود.

تقسیم بر اساس سطح آرماتور

-نوع ساده:که سطح آن فاقد هیچ‌گونه آج یا پوششی است.

همچنین بخوانید

-نوع آجدار:این آج یا برآمدگی به‌صورت مختلفی از قبیل دنده دنده، مارپیچ و شیار است.این آج‌ها یا برآمدگی‌ها باعث گیرایی بین آرماتور و بتن شده و درنتیجه استحکام بیشتری به بتن می‌بخشد.

-سند پوش یا ماسه پوش:نوعی دیگر است که توسط یک‌لایه نازک از ماسه سطح آرماتور را می‌پوشانند. وب دین صورت در پیوند بیشتر آرماتور و بتن نقش بسزایی دارد.

-مرکب: این نوع ترکیبی از نوع آجدار و ماسه پوش است.

تقسیم بر اساس نوع الیاف شیشه

انواع گوناگونی از الیاف شیشه و درنتیجه میلگردهای شیشه متفاوتی وجود دارد که در اینجا سه نوع ذکر می‌شود که کاربرد بیشتر قیمت میلگرد مناسب‌تری دارند .

الیاف شیشه الکتریکی(E-Glass fabric): این الیاف دارای مقاومت الکتریکی بالا و مقاومت کم در PH بالا(مانند محیط بتن) و همچنین از بروسیلیکات کلسیم و منیزیم تولیدشده و بدون قلیا می‌باشند.

الیاف شیشه مقاوم در برابر خوردگی: در برابر محیط قلیایی مقاوم‌تر هستند ولی ازنظر استحکام مانند نوع الیاف شیشه الکتریکی می‌باشند.

الیاف شیشه s(S-Glass): دارا بودن دوام زیاد، سختی بالا، مقاومت در برابر درجه شدید و مقاومت در برابر قلیایی ها و خوردگی‌ها از مشخصه اصلی این الیاف است. همچنین از آلومینوسیلیکات­های منیزیم تولیدشده است.

مشخصات میلگرد فایبرگلاس یا الیاف شیشه

آرماتور فایبرگلاس به‌صورت شاخه‌ای و کلاف تولید می‌شود. وزن این آرماتور یک‌چهارم آرماتورهای فولادی و دارای مقاومت کششی سه برابر بالاتر از آرماتورهای فولادی است.

مزایای آرماتور الیاف شیشه

آرماتور الیاف شیشه دارای مزایای زیادی است ازجمله: صرفه اقتصادی، در سازه‌های سبک عملکرد کششی بسیار خوبی دارد، در برابر بارگذاری‌های ناگهانی مقاوم است، عایق در مقابل جریان الکتریکی، به علت دارا بودن وزن کم حمل‌ونقل و مونتاژ آن آسان‌تر است و همچنین عدم نیاز به تجهیزات بالابری پیچیده. شاخص‌ترین مزیت فنی این نوع میلگرد دارا بودن مقاومت نسبت به وزن بالا است. که باعث انتخاب آن در سازه‌های دارای کاربری‌های حساس به وزن شده است. عمر میلگرد ۱۵ برابر بیشتر و وزن این نوع میلگرد۸۹ درصد سبک‌تر از میلگردهای فولادی است. در معرض عناصر خورنده زیادی ازجمله اسیدها، بازها و یون‌های کلرید، دچار خوردگی نمی‌شوند.

کاربرد و دلایل استفاده از آرماتور فایبرگلاس

از آرماتورهای الیاف شیشه می‌توان علاوه بر مقاوم‌سازی دیوارها در سازه‌های ساختمانی نیز برای تقویت و استحکام فونداسیون استفاده کرد. از دیگر موارد استفاده مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی، تأسیسات فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها، سازه‌های دریایی و اسکله‌ها ، در خطوط ریلی، افزایش مقاومت در دیوار برشی بتنی و بنایی، آرماتوربندی پارکینگ‌ها و سالن‌های صنعتی استفاده کرد. میلگرد فایبرگلاس با از بین بردن خطر خوردگی، مناسب محیط‌های خورنده طراحی‌شده است. مقاومت کششی بالا، دوام زیاد، وزن کم و سبک بودن و سهولت حمل‌ونقل و فرایند نصب سریع و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به خورندگی از دلایل عمده استفاده از این نوع میلگرد است.

قیمت میلگرد فایبرگلاس یا الیاف شیشه

همان‌طور که مشخص است قیمت میلگرد GFRP برای استفاده در پروژه برای سازنده مهم و موردتوجه است و درصورتی‌که باقیمت میلگردهای فولادی متداول مقایسه شود در ابتدا قیمت میلگردهای GFRP بالاتر خواهد بود. قیمت میلگرد فایبرگلاس یا الیاف شیشه با توجه به نوع الیاف مورداستفاده در آن ( الیاف شیشه الکتریکی، الیاف شیشه مقاوم در برابر خورندگی، الیاف شیشه S) متفاوت است، قیمت میلگرد که در تولید آن‌ها از الیاف شیشه الکتریکی استفاده می‌شود پایین‌تر است. اما باوجود قیمت میلگرد بالاتر میلگردهای فایبرگلاس در طولانی‌مدت نسبت به میلگردهای فولادی باوجود قیمت میلگرد پایین‌تر مقرون‌به‌صرفه تر است. بالاتر بودن قیمت میلگرد فایبرگلاس به علت جدید بودن تکنولوژی ساخت فیبرهای کامپوزیتی می‌باشد که باوجود مزایای زیادی که دارد به‌طور شایسته موردتقاضا قرار نگرفته است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا