صنعت، معدن، تجارت

استفاده از دیپلماسی خارجی برای توسعه صادرات

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: موضوع اتاق‌های پایاپای تهاتر کالا با همکاری بانک مرکزی تشکیل شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، علیرضا پیمان پاک امروز در روز ملی صادرات اظهار کرد: در برنامه ریزی وزیر صمت برای روز ملی صادرات نشستی با رئیس جمهور با قشر مختلف صادرکنندگان برگزار شد؛ این در حالی است که با دستور ویژه رئیس جمهور گشایش در صادرات تجهیزات پزشکی صورت گرفت.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت افزود: همچنین در حوزه رفع تعهد ارزی ابلاغیه‌ای از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور صادر شد که بخشی از آئین نامه‌ای اجرایی آن صادر شده و بخشی دیگر در حال تدوین است.

وی ادامه داد: در حوزه رفع تعهد ارزی و واردات در مقابل صادرات هماهنگی لازم با بانک مرکزی انجام شده و تلاش داریم تا به رفع چالش‌های پیش روی تجارت خارجی و صادرات بپردازیم.

پیمان‌پاک گفت: تمام زنجیره تولید، صادرات تا فروش و بازگشت ارز در قالب یک نقشه راه کامل تدوین و مشخص شده است.

معاون وزیر صمت افزود: وزارت اقتصاد نیز اعلام کرده ٢۶ دستگاه درگیر حوزه صادرات هستند و باید این فرایند تسهیل شود؛ بنابراین ما در سازمان توسعه تجارت تلاش داریم که پنجره واحد دولت در کنار صادرکننده باشیم؛ به همین جهت گلوگاههای تجاری مثل تعرفه‌ها و سرعت بخشی به پیمان‌های تجاری شناسایی شده است. ضمن اینکه چالش لجستیک نیز به طور جدی مورد توجه است.

وی افزود: از معاون اقتصادی دولت می‌خواهیم با توجه به محدودیت‌های منابع ریالی و ارزی و ساختاری، گلوگاه‌های کوتاه را در اولویت رسیدگی قرار دهند؛ به عنوان مثال ریل رشت – انزلی یا آستارا باید سریع‌تر به نتیجه برسد.

پیمان‌پاک اظهار کرد: ۱۰ درصد هزینه در لجستیک منجر به جهش ۱۰۰ درصدی صادرات می‌شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در پایانه‌های صادراتی هم مشکلات ساده ای داریم و باید سریع‌تر حل شوند؛ به عنوان نمونه لایروبی بند آستارا ۱۰ سال است که معطل مانده است.

وی گفت: با توجه به تحریم‌ها باید به دنبال جایگزین ال‌سی باشیم؛ به دنبال ایجاد شبه‌سوئیفت‌های مختلف هستیم. همچنین صندوق ضمانت صادرات با کشورهای دیگر بحث‌هایی را شروع کرده که بیمه‌نامه جایگزین ال‌سی شود.

معاون وزیر صمت ادامه داد: موضوع اتاق‌های پایاپای تهاتر کالا با همکاری بانک مرکزی تشکیل شده است.

وی افزود: رفع موانع قانونی و حذف بخشنامه‌های متناقض هم در دستور کار است؛ این در حالی است که ٩٠٠ بخشنامه و دستورالعمل مخل و متناقض صادرات شناسایی شده که در قالب کارگروه مشترک با دستگاه‌های اجرایی و اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف در حال شناسایی و رفع موانع هستیم.

به گفته پیمان‌پاک، برای رفع تعهد ارزی کارگروهی مشترک با بانک مرکزی تشکیل شده که در این حوزه هفتگی سه تا چهار جلسه برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: وزارت خارجه تمام ظرفیت دستگاه دیپلماسی خارجی را به کار گرفته و از این پس اجرای برنامه توسعه صادرات با همکاری وزارت صمت و امور خارجه پیش خواهد رفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا