انرژی

محدودیت‌های مصرف انرژی در چین تسهیل شد

محدودیت‌های اجباری برای مصرف انرژی در چین به منظور جلوگیری از آسیب دیدن رشد اقتصادی تسهیل شد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، پس از برگزاری نشست سالانه کنفرانس کار اقتصادی مرکزی سران چین اعلام شد این کشور به جای تعیین اهداف مصرف انرژی، برای آلایندگی دی اکسید کربن از مجموع مصرف انرژی سقف تعیین خواهد کرد.

چین که بزرگترین مصرف کننده زغال سنگ و بزرگترین منتشرکننده گاز گلخانه‌ای در جهان است، اهداف ملی و منطقه‌ای دقیقی برای مجموع مصرف انرژی و تراکم انرژی – میزان مصرف انرژی به ازای واحد رشد اقتصادی – تعیین کرده است.

اما بعضی از استانهای مصرف کننده بزرگ انرژی برای تحقق این اهداف مشکل دارند و محدودیتهایی جدیدی که اواخر سال گذشته اعلام شدند، باعث قطعی و اختلال گسترده برق شد و برق صنایع و مصرف کنندگان عادی را قطع کرد.

طبق بیانیه رسمی، وظایف اقتصادی چین در سال ۲۰۲۲ ثبات را در اولویت قرار می دهد در حالی که همه مناطق و دپارتمانها باید مسئولیت تثبیت اقتصاد کلان را برعهده بگیرند.

برای کمک به تضمین عرضه انرژی، ظرفیت تجدیدپذیر جدیدا اضافه شده و خوراک انرژی اکنون از سقف مصرف انرژی معاف خواهند شد.

در سند رسمی منتشره این که چه چیزی در خوراک انرژی قرار می گیرد قید نشده است اما تحلیلگران شرکت CITIC فیوچرز می گویند این اقدام نشان دهنده تسهیل محدودیتها برای صنایع سنگین مانند زغال سنگ-شیمیایی و پتروشیمی است.

تینگ لو و جینگ وانگ، اقتصاددانان شرکت نومورا در یادداشتی نوشتند: رویکرد جدید منعکس کننده بازبینی کارزار چین برای محدود کردن آلایندگیهای کربن در چند ماه گذشته است.

نهاد تصمیم‌گیری عالی چین اوایل اوت اعلام کرد هر گونه تلاش به سبک کارزار از سوی مقامات محلی برای کاهش آلایندگی کربن را متوقف خواهد کرد و قول داد به شیوه منظم، اهداف کربن خنثی را محقق خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، سند سیاستی جدید اعلام کرد چین قصد دارد از اهداف مصرف انرژی به کنترل دو گانه آلایندگی کربن و تراکم کربن تغییر جهت دهد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا