انرژی

گردشگریِ بوشهر در سایه‌ی انرژی و صنعت

«بوشهر قطب انرژی کشور است، برای همین ارجحیت و اولویت‌های بیشتری به نسبتِ گردشگری در این استان ساحلی وجود دارد، مخصوصا آنکه منابع مالی زیادی از پتروشیمی و نیروگاه تامین می‌شود.»

به گزارش آرمان اقتصادی، بازارهای ارزان‌قیمتِ ته لنجی‌ها در بنادر دیلم، گناوه، دَیِر و کنگان، بندر باستانی سیراف، جنگل حراء، خلیج نایبند، کوه نمک جاشک، روستای حصار با بافتی قاجاری، سواحل عریض ماسه‌ای و صخره‌ای، نخلستان‌های دشستان و آب‌پخش، گور دختر هخامنشی بوشگان، کاخ‌های بازمانده از دوران هخامنشیان در برازجان، تنگه فاریاب، کلوت‌های ساحلی، تنگلستان و جزیره نخیلو و آن همه پرنده مهاجر، بوشهر را وسوسه‌کننده کرده است، اما با این حال اولویت در این استان به نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها داده شده تا گردشگری و اقتصادِ حاصل از آن.

غلامرضا خواجه، کارشناس اکوتوریسم بوشهر است که این نظریه را تایید می‌کند. او نیز معتقد است؛ انرژی و صنعت در این استان اولویت و ارجحیت بیشتری به نسبت گردشگری دارد.

همچنین بخوانید

بازدید گردشگران از پارس جنوبی و بخش‌هایی از نیروگاه اتمی بوشهر

البته خواجه به ایسنا گفت: برای استفاده از ظرفیت‌های صنعتی در گردشگری با پارس جنوبی جلسه‌هایی برگزار شده تا بازدید گردشگران از این منطقه، منطم‌تر انجام شود. هرچند همین حالا هم با هماهنگی از این میدان گازی بازدید می‌شود.

او درباره بازدید از نیروگاه اتمی بوشهر توضیح داد: بخش‌هایی از این نیروگاه برای گردشگران قابل بازدید است، اما باید هماهنگی‌هایی انجام شود.

وی همچنین گفت: ‌قرار است در مدرسه سعادت  که مادر مدارس جنوب کشور شناخته می‌شود، موزه‌ای با نمایش دستاوردهای پالایشگاه‌های بوشهر راه‌اندازی شود.

بندر تاریخی سیراف

این کارشناس اکوتوریسم ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که بوشهر دارد، تصمیم گرفته شد روی موضوع آموزش گردشگری مانور بیشتری داده شود. در این استان آخرین آزمون راهنمای تور، ۱۵ سال پیش برگزار شده بود و هیچ موسسه آموزشی وجود نداشت، اما اخیرا یک مجوز برای آموزشگاه گردشگری صادر شده تا این راه باز شود. معتقدیم اگر جاذبه‌های گردشگری بدون آموزش در معرض بازدید قرار بگیرند، از بین خواهند رفت.

خواجه افزود: برنامه‌ریزی شده انجمن صنفی قوی برای راهنماهای گردشگری بوشهر راه‌اندازی شود. ما برای سال‌های آینده کارهای زیربنایی زیادی داریم. البته گام‌های ابتدایی برداشته شده و خیلی امیدواریم و تغییرات را مثبت می‌بینیم.

راه‌اندازی محور گردشگری در بافت تاریخی بوشهر تا یک‌سال دیگر

وی سپس درباره وضعیت زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری در استان بوشهر، گفت: درحال حاضر ۱۵ خانه قدیمی کمک بلاعوض شده‌اند تا مرمت شوند و از خطر تخریب در امان بمانند. همچنین سه هتل سنتی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند که زندگی اصیل قاجاری در ساختمان‌های قدیمی را عرضه می‌کنند. اضافه بر این، بهسازی بافت تاریخی بوشهر آغاز شده و تا سه چهار سال آینده محورهای گردشگری آن آماده می‌شود. البته تا یک سال دیگر بخش‌هایی از آن آماده خواهد شد. در این محورها نه تنها به مرمت وحفظ بافت تاریخی کمک خواهد شد، بلکه کافه و رستوران‌هایی راه‌اندازی می‌شوند که هویت پویای گردشگری نیز به آن بخشیده شود.

خلیج نایبند اکوتوریستی می‌شود

«خواجه» به سواحل، روستاهای ساحلی، جزیره‌ها و خلیج‌هایی که در بوشهر وجود دارد اشاره کرد و افزود: برای آماده کردن این محیط‌ها باید با محیط زیست هماهنگی‌هایی شود، چرا که در توسعه زیرساخت در برخی از این مناطق با اداره محیط زیست مشکلاتی وجود دارد. هرچند این اداره، طرح زیست محیطی را برای خلیج نایبند آماده کرده و قرار است فازبندی شده اجرا کند و تصمیم بر آن است که این خلیج، منطقه‌ای اکوتوریستی شود و از آن طریق، جذب سرمایه‌گذار صورت گیرد، هرچند که توجیه و جذب سرمایه‌گذار در بخش گردشگری با توجه به اولویت‌های دیگری که در این استان وجود دارد، کار دشواری است.

جزیره نخیلو

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا