انرژی

اوپک به دورنمای بازار نفت خوش بین ماند

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه‌اش، پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را بالا برد و اعلام کرد تاثیر واریانت اُمیکرون بر تقاضا، ملایم و موقتی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خوش بینی اوپک به تقاضا برای نفت در حالی مشاهده می شود که قیمتهای نفت بخشی از افتی که پس از شناسایی این واریانت در اواخر ماه گذشته متحمل شدند را جبران کردند. با این حال سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که اُمیکرون ریسک جهانی بسیار بالایی دارد.

اوپک در گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به ۹۹.۱۳ میلیون بشکه در روز می رسد که ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز بالاتر از پیش بینی قبلی این گروه است.

در  این گزارش آمده است: بخشی از احیای تقاضا که پیش از این برای سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ پیش بینی شده بود، در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ روی خواهد داد و روند احیای مستمر تا نیمه دوم سال میلادی آینده ادامه پیدا می کند. بعلاوه پیش بینی می شود تاثیر اُمیکرون ملایم و موقتی باشد زیرا جهان برای مدیریت کووید ۱۹ و چالشهای آن آمادگی بهتری پیدا کرده است.

قیمتهای نفت در ۲۶ نوامبر پس از انتشار خبر شناسایی واریانت جدید اُمیکرون و نگرانی معامله‌گران از آسیب دیدن دوباره تقاضا، ۱۰ درصد ریزش کردند. اما اوپک و متحدانش در دوم دسامبر تصمیم گرفتند به افزایش تولید در ژانویه ادامه دهند. این تصمیم نتیجه بخش بود و به تثبیت قیمتها کمک کرد.

اوپک در این گزارش پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۲ را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد ۴.۱۵ میلیون بشکه در روز رشد کند. برآورد اوپک از تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری هم بدون تغییر ماند.

این گروه انتظار دارد مصرف نفت جهان در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کند که مطابق با پیش بینی ماه گذشته است. تقاضای جهانی برای نفت آخرین بار در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۰۰ میلیون بشکه در روز عبور کرده بود.

طبق گزارش اوپک، مجموع تولید نفت این گروه در نوامبر ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۷.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید. عمده این افزایش در عربستان سعودی، عراق و نیجریه بود.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در دیدار دوم دسامبر خود توافق کردند تولید گروهی را ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه افزایش دادند.

معامله‌گران منتظر نشانه‌های بهبود چشمگیر تولید نفت آمریکا هستند زیرا قیمتهای بالاتر، سرمایه گذاری بیشتر را تشویق می کند و این امر می تواند به مانعی برای تلاشهای اوپک پلاس برای حمایت از بازار تبدیل شود.

اما اوپک این ماه پیش بینی خود از رشد تولید نفت سبک آمریکا در سال ۲۰۲۲ را تغییری نداد و ۶۰۰ هزار بشکه در روز پیش بینی کرد و برآورد خود از مجموع عرضه غیراوپک در سال میلادی آینده را هم بدون تغییر نگه داشت.

بر اساس گزارش رویترز، در حال حاضر اوپک فضا برای تولید بیشتر از نرخ نوامبر دارد. اوپک انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت این گروه در سال ۲۰۲۲ به ۲۸.۸ میلیون بشکه در روز برسد که ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از پیش بینی ماه قبل است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا