انرژی

عرضه نفت از تقاضا سبقت می‌گیرد

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی کرد افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و شیوع واریانت اُمیکرون، تقاضای جهانی برای نفت را متاثر می کند اما دورنمای کلی، فراتر رفتن تولید از تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش نفت ماهانه خود اعلام کرد تدابیر جدیدی که برای مهار شیوع کووید ۱۹ بکار بسته شده است، احتمالا تاثیر ملایم‌تری بر اقتصاد در مقایسه با موجهای قبلی شیوع این بیماری خواهند داشت.

آمریکا برای دومین ماه متوالی بزرگترین افزایش تولید را داشت که در نتیجه رشد حفاری در این کشور اتفاق افتاد. اگر گروه اوپک پلاس با خاتمه کامل محدودیتهای عرضه موافقت کند، تولید سالانه عربستان سعودی و روسیه هم سال میلادی آینده ممکن است رکورد بزند. در این صورت رشد عرضه جهانی نفت در سال میلادی آینده ممکن است به ۶.۴ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ برسد.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی خود از تقاضا برای نفت در سال جاری و آینده را هر یک به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که به دلیل انتظار برای افت مصرف سوخت جت به دلیل محدودیتهای جدید سفر بود. با این حال تقاضا برای سوختهای مورد استفاده در حمل و نقل جاده ای و خوراک پتروشیمی همچنان رشد چشمگیری خواهد داشت.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی یک روز پس از گزارش ماهانه اوپک منتشر شد که دورنمای خود برای سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را بدون تغییر حفظ و اعلام کرد تاثیر واریانت اُمیکرون بر تقاضا ملایم و موقتی خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ تنها ۱.۵ میلیون بشکه در روز رشد کرد اما سال آینده ۶.۴ میلیون بشکه در روز رشد می کند و حداقل تا پایان سه ماهه چهارم سال آینده از تقاضا فراتر می رود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا