صنعت، معدن، تجارت

آمادگی برای ایجاد شهرک تخصصی آجر در شعاع ۵۰ کیلومتر اصفهان

اصفهان- مدیر ایمنی بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان از آمادگی این شرکت برای ایجاد شهرک تخصصی آجر در بیرون از شعاع ۵۰ کیلومتر در راستای کاهش آلودگی هوای اصفهان خبر داد.

حمید قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی به سمت تخصصی شدن پیش می‌رود، اظهار داشت: یکی از اقدامات میان مدت این شرکت برای کمک به کاهش آلودگی هوای اصفهان، جانمایی شهرک‌ها و نواحی صنعتی جدید و تخصصی در بیرون از شعاع ۵۰ کیلومتر و در شهرستان‌های دیگر به غیر از اصفهان است.

او تأمین زیرساخت برای مشاغل مزاحم شهری را از دیگر برنامه‌های میان مدت قانون هوای پاک برای این شرکت عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌ها در شهرک صنعتی بزرگ و سگزی برای انتقال صنایع و واحدهای صنفی مزاحم شهری فراهم شده است که برخی منتقل شدند و انتقال برخی دیگر به کمک شهرداری و محیط زیست نیاز دارد.

مدیر ایمنی بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی از آمادگی این شرکت برای ایجاد شهرک تخصصی آجر در بیرون از شعاع ۵۰ کیلومتر و متناسب با برنامه آمایش سرزمین برای انتقال کوره‌های آجر خبر داد و درباره اقدامات این شرکت در راستای قانون هوای پاک ابراز داشت: بیشتر اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی در زمینه قانون هوای پاک، جنبه مشارکتی دارد و در پایش‌ها با محیط زیست همکاری می‌کنیم.

قدوسی، اطلاع رسانی و ارسال پیامک به صنایع مستقر در شهرک‌ها را از دیگر اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی در شرایط اضطرار آلودگی هوا برشمرد و خاطر نشان کرد: طبق ماده ۱۵ قانون هوای پاک وظیفه ما اختصاص ۱۰ درصد از مساحت شهرک‌ها به ایجاد فضای سبز است که تاکنون به طور تقریبی در همه شهرک‌های صنعتی حتی شهرک‌های در حال ساخت انجام شده است.

به گفته او در استان اصفهان ۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی دولتی وجود دارد که از این تعداد ۱۶ شهرک در شعاع ۵۰ شهر اصفهان است و احداث برخی از آن‌ها مانند شهرک صنعتی جی به سه چهار دهه قبل برمی‌گردد که به دلیل ضعف قوانین محیط زیستی در آن سال‌ها، مطالعه جدی برای مکان یابی این شهرک‌ها نشده است.

مدیر ایمنی بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان درباره علت نبود ایستگاه پایش در شهرک‌های صنعتی، اظهار داشت: تنها شهرک‌های صنعتی دولتی زیر مجموعه این شرکت است و شهرک‌های صنعتی مانند محمودآباد، دولت آباد، چرمشهر و … مربوط به بخش خصوصی است که اداره کل حفاظت محیط زیست باید راجع به جانمایی ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در این شهرک‌ها پاسخگو باشد زیرا ایجاد این ایستگاه‌ها داخل شهر با شهرداری و بیرون از شهر با اداره محیط زیست است.

قدوسی افزود: در شهرک‌های صنعتی دولتی نیز صنایع و واحدهای تولیدی کوچک مستقر هستند و صنایع بزرگ که در رده هفت زیست محیطی و مشمول پروژه ارزیابی باشد در شهرک‌های صنعتی دولتی وجود ندارد.

مدیر ایمنی بهداشت و محیط‌زیست شرکت شهرک‌های صنعتی با بیان اینکه ایجاد ایستگاه پایش هوا در کارخانه‌های بزرگ، کوره‌های آجر و گچ، پتروشیمی و فولاد با ظرفیت بالا، یک شیوه نامه دارد که محیط زیست تعیین می‌کند، خاطرنشان کرد: می‌گوید: شهرک صنعتی سگزی حدود ۱۰ واحد فولادی دارد که هیچیک از این‌ها فیلتراسیون ندارند، این واحدها در لیست صنایع آلاینده محیط زیست هستند ضمن اینکه واحدهای زیاد کوره‌های گچی و آجر که بیرون این شهرک صنعتی مستقر شدند و عوامل طبیعی از جمله ریزگردها در مجموع باعث شده منطقه به لحاظ آلودگی وضعیت بسیار بدی داشته باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا