انرژی

فلرهای شرق کارون در چهار استان کشور خاموش می‌شوند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: فلرهای شرق کارون در چهار استان فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد خاموش می‌شوند.

دکتر علی سلاجقه روز پنجشنبه در بدو ورود به استان بوشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رسانه ملی نقش اساسی در بعد فرهنگ‌سازی محیط‌زیست دارد که سازمان محیط‌زیست برای استفاده از این ظرفیت اهتمام جدی دارد.

همچنین بخوانید

وی بیان کرد: استان بوشهر باوجود برخورداری از جایگاه ویژه در اقتصاد کشور در ارتباط با مسائل مربوط به صنایع نفت و گاز ازلحاظ آلاینده‌ها دچار مشکلاتی است که در جریان این سفر به استان بوشهر وضعیت آلایندگی صنایع موردبررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در سفر به استان بوشهر علاوه بر پیگیری آلایندگی صنایع، در دیدار با مجموعه کارکنان اداره کل محیط‌زیست استان بوشهر وضعیت معیشتی و کاری آنان موردبررسی قرار می‌گیرد.

سلاجقه تصریح کرد: محیط‌زیست کشور و به‌ویژه استان بوشهر دچار مشکلاتی است که چالش‌های آن را همه مردم به‌خوبی می‌دانند و از دولتمردان انتظار دارند تا راهکارهای مناسبی را در این زمینه لحاظ کنند.

وی  ادامه داد: سازمان محیط‌زیست کشور در بُعد آلاینده‌ها با توجه به وجود شبکه‌های خطوط انتقال نفت و گاز، دریا، تالاب‌ها، پساب‌ها و تصفیه‌خانه صنایع نگاه ویژه به این بخش دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرد: در استانی مانند بوشهر که نقشی اساسی در اقتصاد کشور ازلحاظ نفت و گاز دارد می‌طلبد الگوی مناسبی نیز در این حوزه برای حفظ و رعایت مسائل مرتبط با محیط‌زیست آن دیده شود.

سلاجقه تأکید کرد: صنایعی که مستقر می‌شوند باید در بحث‌های ایجاد و بهره‌برداری باید توجه ویژه‌ای به آن شود. درخواست جدی مردم از سازمان محیط‌زیست این است که وضعیت محیط‌زیست آن‌ها موردتوجه ویژه باشد چراکه مباحث مختلف محیط‌زیست در بخش‌های آب، آلایندگی هوا و مسائل مربوط به آلودگی خاک و دریا  در وضعیت آستانه‌ها قرارگرفته است.

وی افزود: در این زمینه قوانین بالادستی قوانین بسیار خوبی هستند ولی در اجرا قوانین هنوز اشکالاتی وجود دارد که در همین‌جا سازمان محیط‌زیست به مردم شریف ایران و به‌ویژه استان بوشهر تعهد می‌دهد تا نسبت به بهبود وضعیت محیط‌زیست و معیشت مردم تلاش ویژه کند.

وی ادامه داد: روزگاری که صنایع بیایند و محیط‌زیست را ازلحاظ آب، خاک و هوا با مشکل مواجه کنند گذشته و باید صنایع به مسئولیت اجتماعی خود به نحو مطلوبی بپردازند و در مسائل مرتبط با محیط‌زیست به‌طور حتم باید شاخص‌های محیط‌زیستی به نحو مطلوبی رعایت شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست اضافه کرد: در این راستا بحث مجوزهای محیط‌زیستی در درجه اول و بحث پایش‌های مستمر در درجه دوم رعایت می‌شود و در نهایت چنانچه صنایعی در حوزه محیط‌زیست توجهی نکند از جنبه قضایی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حیوانات شکاری موجوداتی هستند که در بخش‌های مختلفی از طبیعت وجود دارد که در این قسمت وظیفه سازمان محیط‌زیست حفظ حیوانات شکاری است. یکی از راهکارهای مدیریت شکار مربوط به جمعیت شکار است که جمعیت شکار بر اساس زیستگاه و واحد سطح بسته به نوع گونه جانوری ارزیابی می‌شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست خاطر نشان کرد: در جنبه مدیریتی، کارکنان دفاتر حیات‌وحش ازلحاظ کارشناسی با توجه به روندهای علمی خود نسبت به موضوع شکار باهدف کنترل جمعیت برای ارائه مجوزهای شکار تصمیم‌گیری می‌کنند. 

سلاجقه گفت: در استان بوشهر نیز با توجه به وضعیتی که ازلحاظ شکار و تنوع آن وجود دارد مجموعه محیط‌زیست نسبت به تصمیم‌گیری در این زمینه اقدام می‌کنند چراکه در طول تاریخ نیز شکار یکی از راه‌های تأمین معیشت مردم از طریق شکار بوده است.

وی اظهار کرد: در این راستا به‌طور حتم باید برای شکارچیان مجازی که از راه شکار تأمین معاش دارند تدبیر لازم اندیشیده شود که این مهم درگرو ظرفیت زیستگاهی است و در صورت امکان مجوز به شکارچیان مجاز داده شود.

رئیس سازمان محیط‌زیست بیان کرد: چنانچه این مهم رخ دهد شکارچیان غیرمجاز نیز جایگاهی نخواهند داشت و خود شکارچیان مجاز نگهبانان و پاسبانان محیط‌زیست خواهند بود که در قرق‌های اختصاصی کشور نیز تجربه موفقی در این زمینه حاصل‌شده است.

سلاجقه در ارتباط با صدور احکام سبز برای متخلفان حوزه محیط‌زیست اظهار کرد: در این زمینه فرهنگ‌سازی اهمیتی ویژه دارد و این موضوع نسبت به مسائل سلبی در اولویت قرار دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: شکارچیان مجاز خودشان با شکار زندگی می‌کنند و برای حفظ شکار در سال‌های آینده نیز دغدغه دارند تا حیوانات شکاری زادوولد و تکثیر مناسبی داشته باشند.

رئیس سازمان محیط‌زیست یادآور شد: در بحث احکام سبز علوفه دادن به شکار و ایجاد آبشخور داده روند مناسبی از جنبه تربیتی و فرهنگ‌سازی است و دستاوردهای تربیتی مناسبی به دنبال دارد.

سلاجقه  ادامه داد: در کشور درمجموع نزدیک به ۳۰۰ منطقه حفاظت‌شده وجود دارد که مساحت آن‌ها ۱۰ درصد مساحت کل کشور است که بر اساس هنجارهای بین‌المللی این نرم باید تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس میانگین جهانی هر هزار هکتار یک محیط بان دارد ولی در کشور هر ۱۳ هزار هکتار یک محیط بان دارد که سعی می‌شود با استفاده فناورهای نوین و روش‌های پهبادی این خلاء محیط‌بانی حل شود.

 رئیس سازمان محیط‌زیست در ارتباط با کارگروه آلایندگی هوا در استان بوشهر اظهار کرد: از  استاندار بوشهر انتظار است نشست‌های کارگروه به نحو مطلوبی برگزار کند تا نتیجه‌های مطلوبی در این بخش حاصل شود.

سلاجقه گفت: از مجموعه پارس جنوبی نیز انتظار می‌رود همان‌طور که طبیعت را دچار دگردیسی و تغییر کرده در بحث محیط‌زیست کشور نیز مسئولیت بیشتری داشته باشد و به‌عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور در این زمینه الگو باشد.

وی افزود: در دولت جدید برنامه این است تا روش‌هایی که درگذشته رخ‌داده و منجر به تخریب محیط‌زیست شده دیگر رقم نخورد.

رئیس سازمان محیط‌زیست عنوان کرد: در بُعد نخست این مهم از مجاری قانونی برای تعهدات صنایع در بحث پایش آلایندگی‌ها در جو، آب‌وخاک پیگیری شود. در این راستا باید نوسازی و بازسازی رقم بخورد در غیر این صورت سازمان محیط‌زیست موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کند.

وی بیان کرد: خوشبختانه خود صنایع نیز اعتقاد پیدا کردند محیط اشتغال و کارآفرینی باید ازلحاظ محیط‌زیست مناسب و تنفس باید محیط مناسبی باشد که از طریق روش‌های علمی باید راهکارهای مناسبی لحاظ شود. در رویکرد دولت انقلابی و مردمی در همه ابعاد و به‌ویژه حفظ محیط‌زیست باید وفق شرایط، شعور و فرهنگ مردم یک محیط‌زیست مناسب در کشور محقق شود. 

سلاجقه عنوان کرد: در بحث فلرهای شرق کارون شامل استان‌های فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه بویراحمد مقررشده فلرها به‌طور کامل خاموش شوند.

وی با اشاره به ورود تکنولوژی خاموشی فلرها در کشور اظهار کرد: این مهم در منطقه گاز بیدبلند بهبهان محقق شد و فلرهای این منطقه خاموش شدند که این مهم در استان بوشهر نیز به خاموشی گراییده می‌شود. 

رئیس سازمان محیط‌زیست عنوان کرد: در بحث فاضلاب و پساب استان بوشهر نیز این به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا