امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۴۶۰ هکتار از اراضی نمین به سیستم نوین آبیاری مجهز می‌شوند

نمین ـ مدیر جهاد کشاورزی نمین گفت: سیستم نوین آبیاری شهرستان نمین با اعتبار بالغ بر ۵۸ میلیارد ریال در سطح ۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی در حال اجراست.

همچنین بخوانید

شهرام محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه ۳۰ روستا از روستاهای شهرستان نمین از آب زیر زمینی و سطحی استفاده می‌کنند اظهار کرد: میزان آب سطحی ورودی به منطقه حدوداً نه و نیم میلیون متر مکعب، حدود ۵۵۷ حلقه چاه و در کل راندمان‌های آبیاری شبکه‌های سنتی منطقه ۳۵ درصد است.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین منابع تأمین آبی اراضی زراعی، رودخانه‌های دائمی، فصلی، چاه‌ها، قنات، چشمه‌سارها و سد مخزنی است گفت: جهت بالا بردن راندمان انتقال آب، تعداد قابل توجهی از کانال‌های بتنی احداث و قنوات و استخرهای کشاورزی، بازسازی و احیا شده است که هرکدام به نوبه خود بخشی از مشکلات کم آبی را در شهرستان کاهش خواهد داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین افزود: تجهیز اراضی به سیستم نوین آبیاری یکی از دغدغه‌های این شهرستان است که از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار ۵۸ میلیارد ریال، تجهیز ۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری در قالب ۱۷ پروژه در دست اجراست.

وی ادامه داد: همچنین ۱۴ پروژه به مساحت ۱۳۱ هکتار با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال «۲۳.۵ میلیارد ریال بلاعوض و ۳.۵ میلیارد ریال آورده شخصی» با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال اجرا است که نقش بسازی در جهت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب موجود را ایفا خواهد کرد.

محسنی بیان کرد: مشکلاتی از جمله آبیاری سنتی، افت شدید سفره‌های زیر زمینی، نبود برنامه برای تجهیز و یکپارچه سازی اراضی، کافی نبودن تسهیلات احداث تأسیسات آبرسانی را از عوامل بازدارنده برای گسترش تأسیسات آبی و کاهش رغبت کشاورزان بیان داشتند.

وی در ادامه به بازسازی استخر ذخیره آب روستای ارونج اشاره کرد و گفت: با همکاری بسیج سازندگی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و دهیار و شورای و همت اهالی روستا مرمت اولیه انجام و اقدامات لازم جهت تکمیل استخر در حال اجراست.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا