انرژی

امسال رکورد مصرف سوخت کثیف برای تامین روشنایی شکسته می‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد جهان امسال احتمالا بیشتر از همیشه آلاینده‌ترین منابع انرژی را مصرف می‌کند تا برق بیشتری تولید کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تولید برق با استفاده از زغال سنگ در سال ۲۰۲۱ به میزان ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد می کند. معکوس شدن روند کاهشی دو سال گذشته، روند رسیدن جهان به سطح کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ را تهدید می کند.

طبق برآورد آژانس بین‌المللی انرژی، آمریکا و اتحادیه اروپا هر کدام به میزان ۲۰ درصد، بزرگترین افزایش مصرف زغال سنگ را داشته اند و پس از آنها هند با ۱۲ درصد و چین با ۹ درصد قرار می گیرند. بازگشت به سوختهای آلاینده، تحت تاثیر احیای اقتصادی از پاندمی کووید ۱۹ روی داده که امکان تامین انرژی از منابع کم آلاینده برای عرضه نیرو را دچار محدودیت کرده است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: زغال سنگ بزرگترین منبع انتشار آلایندگی کربن در جهان است و امسال تولید نیرو با استفاده از زغال سنگ از نظر تاریخی به سطح بالایی صعود کرده است و نشانه نگران کننده‌ای از انحراف جهان از تلاشهای خود برای کاهش آلایندگی کربن و به صفر رساندن آن است.

افزایش کم‌سابقه قیمت گاز طبیعی، وابستگی به منابع دیگر از جمله زغال سنگ را افزایش داده و درخواستها برای سرمایه گذاری سریع‌تر در تجدیدپذیرها را فوریت بخشیده است. قیمتهای نیرو در اروپا بیش از سه برابر در شش ماه گذشته افزایش پیدا کرده و سوزاندن زغال سنگ نسبت به گاز سودآورتر شده است. با این حال نیروگاهها برای تامین زغال سنگ با وجود افزایش تولید چین و آمریکا، به سختی تلاش می کنند.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی شده است انتشار دی اکسید کربن از زغال سنگ در سال ۲۰۲۴ حداقل سه میلیارد تن بالاتر از سناریوی رسیدن به سطح کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ خواهد بود. آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد پیک زغال سنگ سال آینده به ۸.۱۱ میلیارد تن می‌رسد که بزرگترین افزایش تولید از چین، روسیه و پاکستان خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه اعلام کرد اگر جهان قرار باشد به اهداف آلایندگی مطابق با توافق اقلیمی پاریس دست پیدا کند، توسعه منابع جدید نفت و گاز باید امسال متوقف شود.

بعضی از بانک‌ها متعهد شدند به فاینانس زغال سنگ پایان دهند اما کنشگران خواستار اقدامات با فوریت بیشتری هستند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تقاضا برای زغال سنگ برای تولید نیرو و همچنین تولید سیمان و فولاد به میزان شش درصد رشد می کند.

تقاضا در سال آینده ممکن است با توجه به عواملی مانند رشد اقتصادی و الگوهای جوی رکورد بزند. یک صادرکننده استرالیایی تقاضای قوی به مدت دو دهه دیگر را پیش بینی کرد.

نابرابری منطقه‌ای در مصرف هم در سطح جهانی مشاهده می شود. در حالی که اروپا نیروگاه‌های زغال سوز را بازنشسته می کند، چین و هند تولیدشان را افزایش می دهند. اتحادیه اروپا تعهدات اقلیمی خود را در ژوییه افزایش داد و کاهش ۵۵ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰  نسبت به سطح سال ۱۹۹۰ و گذار به منابع انرژی پاک‌تر را هدف گرفت. این هدف دشواری است زیرا کشورهایی مانند لهستان و جمهوری چک برق مورد نیازشان را با مصرف زغال سنگ و لیگنیت تولید می کنند.

در حال حاضر چین حدود نیمی از تولید زغال سنگ جهان را تشکیل می دهد و باید تقاضای داخلی رو به رشد را تامین کند. دولت در بحران انرژی امسال که باعث قطعی و سهمیه بندی برق شده، معدنکاران را برای کاهش قیمتها و کاهش هزینه سوزاندن زغال سنگ تحت فشار قرار داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دیو جونز، مدیر برنامه جهانی در اندیشکده اِمبر اظهار کرد: مایوس کننده است که نیروی زغال سوز ممکن است همان سالی که کشورها برای کنار گذاشتن آن توافق کرده اند، به بالاترین رکورد همه زمانها صعود کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا