اقتصاد کلان

پورابراهیمی: مجلس به دنبال حذف نرخ ارز ترجیحی نیست

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت به دنبال عدم استمرار رفتار گذشته درباره ارز ترجیحی است، گفت: مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی نیست بلکه تصمیم مجلس شورای اسلامی متفاوت شدن روش تخصیص است.

همچنین بخوانید

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تصمیم دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده اظهار کرد: مبنای دولت تغییر تصمیمی است که در سال‌های گذشته گرفته شده است منتهی ما بارها در مجلس شورای اسلامی گفته‌ایم که مجلس به دنبال حذف ارز ترجیحی نیست ما به دنبال تغییر روش و تخصیص آن در نظام اقتصادی هستیم.

وی توضیح داد: روشی که از ابتدای تصویب ارز ترجیحی تا امروز داشتیم این بود که ارز به واردات بدهیم. اثر واردات به خاطر افزایش فاصله بین نرخ ارز ترجیحی و نرخ ارز نیمایی و نرخ بازار موجب ایجاد رانت و فساد در کشور شده است. بخشی از منابع به جای این‌که به دست مردم برسد به دست دلالان و سوداگران رسیده است. از نگاه ما و رویکرد تخصصی ادامه مسیر به صلاح کشور نیست البته این بدان معنا نیست که اساس آن را زیرسوال ببریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است، عددی که برای ارز ترجیحی در نظر می‌گیریم را از طریق کارت‌های اعتباری به عنوان سرانه مصرف به خود مردم بدهید این رویکرد به عدالت نزدیک است و امکان این را فراهم می‌کند که نظارت دقیق انجام دهیم از همه مهم‌تر در کنار موضوع مصرف، تولید کشور را تقویت می‌کنیم البته گزارش‌های کارشناسی در خصوص آثار انجام این اقدام وجود دارد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش دولت و مراکز تخصصی و پژوهشی، اقلام زیادی از کالاهای مشمول ارز ترجیحی در طول سال‌های اخیر ارزشان حذف شده و به آنها ارزی اختصاص پیدا نکرده است تنها چند قلم باقی مانده است که چون قیمت‌هایشان شبیه قیمت بازار و نزدیک به آن است، برآورد این بوده که اثر تورمی آن در نظام اقتصادی عدد زیادی نیست و حدود هفت درصد است. البته طبیعتا باید حوزه بازتوزیع منابع و سیاست‌های جبرانی را لحاظ کنیم.

پورابراهیمی توضیح داد: سیاست‌های جبرانی روش‌های متعددی دارد یک روش اختصاص کارت‌های اعتباری و دیگری پرداخت یارانه است می‌توانیم روش‌های دیگری را هم در بودجه مدنظر قرار دهیم لذا در بحث نرخ ارز ترجیحی تصمیم دولت در این باره عدم استمرار رفتار گذشته و تصمیم مجلس شورای اسلامی تفاوت در روش تخصیص است.

وی در پایان گفت: امیدواریم در زمان بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق نتیجه نهایی این باشد که منابع را هدفمند کنیم تا هم به نفع مردم و هم نظام اقتصادی تمام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا