امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تجهیز ۳۰ درصد مزارع اردبیل به سامانه نوین آبیاری

اردبیل- رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: ۳۰ درصد مزارع کشاورزی در استان اردبیل به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ما با خشکسالی شدید روبه‌رو هستیم به طوری که رصد و پایش هواشناسی نشان می‌دهد در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در ۳ ماهه اول با ۴۰ درصد کاهش بارندگی روبه‌رو هستیم.

همچنین بخوانید

وی تصریح کرد: این کاهش بارش‌ها نمود و نشانه‌ای از ورود به بحران و چالش جدی در حوزه کشاورزی است که با ادامه این روند و افزایش دمای هوا که به طور متوسط ۱.۵ درجه جهش یافته ما شرایط خاص و بحرانی را پیش رو داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در کنار کمبود بارش‌ها، ما با تبخیر زیاد آب و بروز عوامل خسارت‌زا نیز روبه‌رو هستیم که ضرورت مدیریت صحیح کاشت، داشت و برداشت و همچنین تأمین نهاده‌های دامی را بیش از گذشته ضروری می‌سازد.

نیکشاد افزود: ۷۷۵ هزار هکتار سطح اراضی و باغات استان اردبیل است که از این میزان ۴۰ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات، ۲۳۵ هزار هکتار اراضی آبی و ۵۰۰ هزار هکتار نیز اراضی دیم است.

وی کاشت ۴۵ محصول متنوع را در آب و خاک حاصلخیز این استان یادآور شد و خاطر نشان کرد: در بحث غلات دانه‌ریز بیشترین کشت و زرع مربوط به گندم آبی و دیم با ظرفیت ۲۸۰ هزار هکتار، جو اعم از آبی و دیم ۸۰ هزار هکتار و تولید محصولات باغی بیش از ۴۰ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کشت محصولات متنوع دانه‌های روغنی و صنعتی را نظیر پنبه، کلزا، سویا و بادام زمینی یادآور شد و اضافه کرد: کشت حبوبات در اراضی دیم دشت اردبیل به سرعت افزایش یافته و توسعه این کشت را تا ۳۵ هزار هکتار شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کشت پاییزه ۵۵ هزار هکتار اراضی آبی به زیر کشت محصولات متنوع رفته و قسمت محدودی از کشت و زرع پاییزه در اراضی آبی باقی مانده که به سرعت در حال انجام است.

نیکشاد ادامه داد: در بخش دیم نیز از ۲۳۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۱۹۰ هزار هکتار تاکنون به زیر کشت رفته و تنها ۵۰ هزار هکتار اراضی در شمال استان به ویژه شهرستان‌های بیله‌سوار و گرمی باقی است که به دلیل نامناسب بودن شرایط برای خاک‌ورزی، کشاورزان در انتظار عملیات خاک‌ورزی و کاشت هستند.

کشت بهاره و پاییزه برخی ارقام ادغام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از انتقال کشت بهاره به پاییز با هدف کاهش میزان آبیاری خبر داد و اظهار کرد: ۳ هزار هکتار کشت چغندر قند بهاره به پاییزه تغییر فصل داده و در کنار آن کشت ارقام مختلف نخود علوفه‌ای که کم آب‌بر است، مورد توجه قرار گرفته است.

وی از ارائه ۱۷ رقم بذر گندم نظیر پیشگان و میهن در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: ۸ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل به کشت این ارقام اختصاص یافته که ۱.۵ برابر نیازمندی به منابع آب کمتر است.

نیکشاد گفت: اصلاح کشت و زرع در همه مناطق استان با توجه به اقلیم خشکسالی مورد توجه بوده و ما از کشاورزان شمال استان خواسته‌ایم تا از کشت محصولات آب‌بر نظیر هندوانه، سبزی و صیفی پرهیز کنند.

وی از زارعین خواست تا کشت و زرع محصولات استراتژیک با قیمت تضمینی را هدف‌گذاری کنند و در کنار آن به کشاورزی حفاظتی و کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی اهتمامی جدی داشته باشند.

این مسئول در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: ما خرید ادوات کشاورزی و مکانیزاسیون این بخش را با استقبال کشاورزان از نمایندگی‌های فعال شاهد هستیم و امیدواریم کشاورزان در کنار مدیریت کشت و زرع به مدیریت آفات و همچنین تغذیه گیاهی توجهی جدی داشته باشند.

وی به موضوع آموزش و ارائه برنامه‌های متنوع از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: امسال شاهد راه‌اندازی استادیوی برکت برای تولید و پخش برنامه‌های حوزه کشاورزی با حضور کارشناسان بودیم که قطعاً در تبلیغ و تبیین بسیاری از مسائل نقش‌آفرین بوده است.

کشاورزی اردبیل تحت تأثیر خشکسالی است

نیکشاد به آثار خشکسالی در کاهش تولید محصولات علوفه‌ای و آسیب به واحدهای دامی اشاره کرد و ادامه داد: تولید علوفه در این استان به ۳۰۰ هزار تن رسیده که برای ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی می‌تواند تغذیه مناسبی باشد که البته در کنار این امر تأمین سایر نهادها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی آسیب جدی خشکسالی را به بخش‌های زنبورداری، شیلات و حوزه دامداری یادآور شد و بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا از طریق صندوق بیمه بخشی از خسارت وارده را برای کشاورزان جبران کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به کشت سیب‌زمینی در ۲۰ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل اشاره کرد و گفت: ما به تناسب نیاز کشور تولید سیب‌زمینی را شاهد هستیم ولی به طور معنادار در سال‌های اخیر آبیاری مزارع سیب‌زمینی از ۶ هزار متر مکعب به کمترین میزان تقلیل یافته و شاهد توسعه آبیاری مدرن در اراضی دشت اردبیل برای کشت سیب‌زمینی هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در کنار کشت سیب‌زمینی، کشت چغندر قند، ذرت شیرین، حبوبات و بغولات مورد توجه جدی قرار گرفته و در این زمینه از کشاورزان حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

نیکشاد با بیان اینکه ۳۰ درصد مزارع استان به سیستم نوین آبیاری مجهز شده است، تصریح کرد: ۴ هزار هکتار نیز در مرحله تکمیلی برای ورود به سامانه نوین آبیاری هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با تجهیز ۱۵ هزار هکتار اراضی استان به سامانه نوین آبیاری در کنار پایاب سد خداآفرین تا ۴۵ هزار هکتار، زمینه مناسبی برای توسعه کشت و زرع آبی و تولید محصولات متنوع فراهم می‌آید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا