انرژی

۸۷ میلیمتر باران در ساوه بارید/کام تشنه "الغدیر" سیراب نشد

مدیر امور منابع آب شهرستان ساوه گفت: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون ۸۷ میلیمتر در این شهرستان باران باریده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۱۶ میلیمتر ثبت شده، کاهش و نسبت به دراز مدت که ۶۵ میلیمتر بوده افزایش داشته است.

همچنین بخوانید

مجید امیرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه خوشبختانه بارندگی‌های پائیز امسال پراکنش مناسبی داشته است، اظهار کرد: پراکنش مناسب بارندگی‌های سال آبی جاری منجر به جاری شدن سیلاب و روان آب نشده و به دلیل نفوذ پذیری باران در زمین بسیار مفید بوده است و چون قسمت اعظمی از بارندگی ها به صورت برف و در ارتفاعات صورت گرفته از نظر تغذیه منابع آبی زیرزمینی مفید است.

وی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی میزان بارندگی پائیز امسال نسبت به سال گذشته اظهار کرد: با وجود بارش‌های مناسب پائیز امسال اما قضاوت در خصوص تغذیه منابع آبی زیرزمینی متاثر از بارش‌های امسال زود است و نمی‌توان بطور قطع گفت که منابع آبی زیرزمینی با این میزان باران و نفوذ آب وضعیت مناسب تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند.

این مقام مسئول در امور منابع آب ساوه تصریح کرد: پدیده نفوذ و تغذیه منابع آب زیرزمینی زمانی اتفاق خواهد افتاد که سطح خشک زمین به رطوبت کافی دست یابد و آب بتواند در لایه‌های زمین نفوذ پیدا کند به همین لحاظ بارندگی سه ماهه توانسته است به نقطه اشباع برسد و باید صبر کرد و با بارش‌های بعدی در خصوص تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی اعلام نظر کرد.

وی تصریح کرد: رصد ماهانه چاه های اندازه‌گیری آب‌های زیرزمینی نشانگر آن است که بارندگی‌ها توانسته است مانع از افت منابع آبی زیرزمینی شود و تاکنون بالاآمدن سطح آب که ماهانه پایش و رصد می‌شود اتفاق نیفتاده است.

امیرحسینی در ادامه به بیان میزان دبی ورودی منابع آبی و نیز حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر پرداخت و گفت: در حال حاضر میزان دبی ورودی آب به سد الغدیر ساوه ۱.۳ متر مکعب بر ثانیه است و حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد ۱۱۰ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۶۰ میلیون متر مکعب بوده، کاهش یافته است.

وی بیان کرد: از آنجه که حوضه آبی سد الغدیر ساوه وسیع است لذا پیش‌بینی می‌شود که با گذشت حداقل ۱۰ روز پس از وقوع بارش‌ها این سد آبگیری خود متاثر از بارش‌های اخیر را آغاز کند و میزان دبی ورودی آب افزایش یابد. با توجه به پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر وقوع بارش‌های مناسب در دیماه امیدواریم حجم آب ذخیره شده در دریاچه سدالغدیر ساوه افزایش یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا