اقتصاد کلان

رشد ۷۳ درصدی تجارت ایران با اورآسیا

در هشت ماهه امسال، ‌تجارت ایران با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از لحاظ وزنی ۴۲ درصد و از لحاظ ارزش ۷۳درصد رشد داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، سیدروح‌اله لطیفی- سخنگوی گمرک ایران- آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران با اوراسیا در هشت ماهه امسال را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش،‌ هشت میلیون و ۵۶۶ هزار و ۱۸ تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۶۲۶ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۴۵۲ دلار کالا بین ایران و پنج عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماهه  امسال مبادله شد که از این میزان شش میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۴۶ تن به ارزش دو میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۳۰۳ دلار از مبداء این کشورها به ایران کالا فروخته شده است.

 این میزان واردات نسبت به مدت مشابه ۶۶ درصد در وزن و ۹۸ درصد در ارزش بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

در این مدت صادرات کشورمان به اوراسیا هم یک میلیون و ۸۳۹ هزار و ۱۷۲ تن به ارزش ۷۶۳ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۱۴۹ دلار بوده است که نسبت به هشت ماهه سال گذشته تغییری در وزن نداشته اما در ارزش کالای صادر شده ۱۸ درصد رشد داشته است.

اما درباره میزان صادرات به اعضای اتحادیه اوراسیا نیز روسیه ۷۰۰ هزار و ۱۱۶ تن کالا به ارزش ۳۷۵ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۵۸۴ دلار، ارمنستان ۷۸۶ هزار و ۸۲۶ تن کالا به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۴۱۱ دلار، قزاقستان با ۳۱۸ هزار و ۲۰۵تن کالا به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۶۸۶ هزار و ۹۲۷ دلار، قرقیزستان با ۲۸ هزار و ۶۹۵تن کالا به ارزش ۵۲ میلیون و ۴۸۴هزار و ۲۱۵دلار و بلاروس ۵۳۳۰ تن به ارزش ۱۱میلیون و ۷۸هزار و ۱۲دلار در بازه زمانی اول فروردین تا ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۰ از ایران خریداری کردند.

در رابطه با میزان واردات از پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا نیز روسیه با فروش پنج میلیون و ۷۷۷هزار و ۶۵۶تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۵۶۱ میلیون و ۵۹ هزار و ۱۵۰دلار، قزاقستان با ۹۴۲ هزار و ۱۹تن کالا به ارزش ۲۷۷میلیون و ۶۹۱ هزار و ۲۷۱دلار، بلاروس با ۴۴۱۲ تن کالا به ارزش ۱۶میلیون و ۹۳۸هزار و ۳۲۵دلار، ارمنستان با ۲۲۳۵ تن به ارزش ۶میلیون و ۸۰۴دلار و قرقیزستان با ۵۲۴ تن به ارزش ۹۳۳هزار و ۷۵۳دلار، به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم مبداء فروش کالا به ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هشت ماهه سال جاری قرار دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا