امور زیربناییراه و ساختمان

پیشنهاد ایجاد کارگروه مقابله با فرونشست/ وضعیت فرودگاه‌ها از نظر خطر فرونشست بحرانی نبود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: تعداد قابل توجهی از فرودگاه‌ها مورد بررسی کردیم و وضعیت آنها خوشبختانه بحرانی نبود، اما فرونشست پهنه سرزمینی کشور را فرا می‌گیرد و اگر در حوزه کشت، مدیریت برداشت آب و تعادل بخشی مصرف و در کشور انجام نشود، می‌توانیم سال‌های خطرناک‌تری را شاهد باشیم.


همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، «محمد شکرچی‌زاده»، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشستی خبری در حاشیه پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته گفت:  به صورت خلاصه ما هم درمورد موضوع روسازی راه ها توجه داریم که در حد قابل قبولی باشد و فعالیتهای متعددی در این زمینه انجام دادیم، مانند طرح PMS که در نگه داری راه ها میتواند بسیار موثر باشد. موضوع دیگر کیفیت روسازی راه ها از لحاظ کیفیت قیر و آسفالت است. ما از کشورهای تولید کننده قیر هستیم، اما کیفیت قیر باید قابل قبول باشد ما فعالیت های گسترده برای افزایش کیفیت آن انجام دادیم، برای مثال اعطای گواهی تولید قیر به مرکز تحقیقات ما محول شد. ما قبلا براساس درصد نفوذ قیرها را درجه بندی می‌کردیم اما امروز براساس اطلاعات هواشناسی و شرایط اقلیمی و رطوبتی هم برای کشور سیزده نوع قیر طبقه بندی کرده ایم.

او افزود: کارخانه های قیر مجهز به دستگاه های پی جی هستند و دولت هم در این باره بخشنامه کرده است. الزام کارخانه های تولید قیر برای استفاده از تانکرهای دوجداره الزام دیگری در این زمینه است. امروز الزامی شده و اگر این الزام را برقرار نکنند اصلا امکان فعالیت نخواهد داشت.

شکرچی زاده گفت: موضوع دیگر ایمنی راه هاست. آقای وزیر برنامه عملیاتی آن را رونمایی کردند که در پنج هزار صفحه با هشتاد استاد داخلی و دو مشاور خارجی توانستیم با سازمان راهداری کمیسیون ایمنی راه ها اکشن پلن ایمنی راه ها تدوین کنیم. اگر به تصویب هیات وزیران برسد تا ده درصد کاهش تلفات جاده ای را خواهیم داشت. ایران موظف شده است ده درصد از تلفات را کاهش دهد. در سال هایی میزان تلفات جاده ای ایران ۲۰ و چند هزارنفر بود که به ۱۷ تا ۱۸ هزار نفر رسیده اما باید عزم عمومی برای کاهش بیشتر آن انجام شود. بسیاری تخت های بیمارستانی به واسطه تلفات جاده ای تصرف میشود و این پدیده خسارتهای زیادی دارد. امیدواریم به مساله در دولت جدید هم پرداخته شود.

او افزود:-ما مخاطرات متعددی داریم که به بخش حمل و نقل هم می‌تواند تسری پیدا کند. یکی از وظایف ما مدیریت شبکه شتاب نگاری کشور است. برای زلزله یکی زلزله نگار است که ریشتر را اعلام میکند. ریشتر نشان دهنده انرژی است که به واسطه زلزله آزاد می‌شود اما برای طراحی ساختمان ها و مجموعه زیرساخت ها دستگاه های شتاب نگار زلزله داریم که در حدود ۱۲۰۰ دستگاه بود. خوشبختانه در سالهای اخیر، ۵۰۰ دستگاه به تعداد دستگاه ها اضافه شد و مجموعا این اطلاعات میتواند کمک کند هم برای سامانه های پاسخ سریع زلزله و هم برای تدقیق نقشه های خطرپذیری زلزله در کشور از آنها استفاده کنیم.

شکرچی زاده گفت: این مجموعه اطلاعات میتواند هم در حوزه حمل و نقل و هم در حوزه مسکن و شهرسازی مورد استفاده قرار بگیرد.  پدیده فرونشست اخیرا مورد توجه عموم قرار گرفته است که این عمدتا به دلیل بارش کم و خشکسالی و همینطور برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی اتفاق افتاده و همه استانهای کشور به جز استان گیلان امروز درگیر پدیده فرونشست هستند.

او افزود: براساس قانون مدیریت بحران مسئول بخشی از آن که تدوین ضوابط و آیین نامه ها و اداره تعمیرات مهندسی است، بر عهده مرکز تحقیقات است زیرا خطوط ریلی و راه ها در معرض فرونشست است و برای دشت ها خسارت به بار می آورد و دارایی های فیزیکی وزارت راه و شهرسازی در معرض آسیب است.

شکرچی زاده گفت: اقداماتی را در ماه های اخیر انجام دادیم اما نیاز است که عزم عمومی اتفاق بیافتد. آخرین جلسه شورای عالی مدیریت بحران که با حضور ریاست محترم جمهور برگزار شد، به طور خاص به موضوع فرونشست هم توجه کرد. ما امیدواریم که حرکت عمومی برای کاهش خطرات فرونشست باشد. ما پیشنهاد یک کار گروه مقابله با فرونشست داریم که امیدواریم مورد تایید قرار بگیرد. ما میتوانیم میزان خطرپذیری المان های حمل و نقل به خصوص در حوزه فرونشست کاهش دهیم.

او افزود: تعداد قابل توجهی از فرودگاه ها مورد بررسی کردیم و وضعیت آنها خوشبختانه بحرانی نبود، اما فرونشست پهنه سرزمینی کشور را فرا میگیرد و اگر در حوزه کشت، مدیریت برداشت آب و تعادل بخشی مصرف و در کشور انجام نشود، میتوانیم سالهای خطرناک تری را شاهد باشیم. تجهیزات ریلی را هم بررسی کردیم. با آقای دکتر صالحی ریاست شرکت مدیریت راه آهنی کشور هم در حال انقعاد قرارداد هستیم که مطالعات گسترده تری را انجام دهیم.  

شکرچی زاده درارتباط با ساخت و سازهای بلند مرتبه برروی گسل ها گفت: براساس قانون مدیریت بحران تعیین محل گسل ها با هدایت مرکز ماست و تعیین گسل ها را برای تعدادی از کلانشهرها مانند تهران، کرمان، تبریز مشهد، کرج و زنجان انجام دادیم و تعدادی دیگر در دست انجام است. براساس آیین نامه ۲۸۰۰ احداث ساختمان با مرتبه بسیار زیاد برروی گسل های اصلی با جا به جایی ممنوع اعلام شده است.

او افزود: اما تعدادی از برج های بلند مرتبه در کلانشهرها قبل از ابلاغ قانون مرتبط و تعیین محل گسل ها برروی گسل ها بنا شده بود، بعد از ابلاغ قانون و محل های گسل اعلام شد و این روند متوقف شد. شورای شهر نیز برای مدیریت این مساله ورود کرد. میتوانیم انتظار داشته باشیم در آینده با تدقیق محل گسل ها ساخت و ساز ساختمان هایی مانند بیمارستان ها و دیگر ساختمان ها متوقف شود و این بتواند به افزایش امنیت شهر کمک کند.

او درارتباط با تولید بتن در اطراف برخی ساختمان ها گفت: بتن از پرکاربردترین مصالحی است که استفاده می‌شود و کیفیت بتن بسیار اهمیت دارد. اگر یک سازنده بخواهد تولید بتن انجام دهد و از کارخانه های تولید بتن آماده استفاده نکند، حتما باید به سازمان استاندارد اعلام کند و به شرطی که حداقل های مورد سازمان استاندارد را داشته باشد تولید بتن انجام بشود. اما اگر به صورت خودسر انجام شود از نظر ضوابط، کار خلاف انجام شود و کاری است که از سمت مرکز بتن ایران و مرکز تحقیقات به صورت جدی دنبال می‌شود.


انتهای پیام/

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا