بورسبورس اوراق

لزوم تغییر مکانیسم قیمت گذاری از حالت دستوری به کشف مبتنی بر عرضه و تقاضا

قیمت گذاری دستوری در این سالها علاوه بر ایجاد رانت منجر به تضییع حقوق سهامداران شده است و این مهم در سالهای اخیر به دلیل استقبال گسترده مردم از بازار سرمایه، از اهمیتی مضاعف برخوردار شده است. در این راستا مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین ضمن انتقاد از سرکوب قیمتی صنایع، این عامل رو یکی از مهمترین عوامل کاهش سود شرکتها میداند.


مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین گفت: باید بستر مناسبی برای بهبود شرایط بنیادی شرکت ها در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شود تا بازتاب مناسبی در صنایع مختلف و بازار سرمایه را شاهد باشیم.

سید محمدجواد میرطاهر، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، با اشاره به قیمت گذاری دستوری و تاثیر آن بر بازار سرمایه بیان کرد: قیمت، تابعی از عرضه و تقاضا در بازار است پس هر چه قیمت گذاری به سمت دستوری و تعیین شده باشد از کشف قیمت و ارزش کالا دور می شود و در نهایت منجر به ارزان فروشی که متناسب با هزینه تمام شده شرکت ها نیست، در بازار مربوط انجام می شود.

وی ادامه داد: در چنین مواقعی که ارزش ذاتی کالا تعیین نمی شود تاثیر مستقیم بر سودآوری شرکت ها دارد و نهایتا باعث کاهش EPS شرکت های بورسی خواهد شد که اثر خود را در انتظارات نرخ بازدهی سهام می گذارد و نتیجه نهایی آن فشار بر کل بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: خواسته همیشگی فعالان بازار سرمایه عدم تعیین نرخ دستوری برای صنایع بوده و هست چون با این اقدام منافع سهامدران تضییع می شود و تنها منافع افرادی که خدمت گیرنده یا خریداران کالا هستند حفظ می شود، اما از آنجایی که سیل عظیمی از مردم به سمت سرمایه گذاری در بورس آمدند باید منافع آنها در اولویت باشد بنابراین ضروری است که قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا صورت بگیرد و مبتنی بر بهای تمام شده شرکت ها سودآور باشد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا