انرژی

آبرسانی به ۷۰۰۰ روستا آغاز شد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شاخص آبرسانی به روستاهای کشور ظرف ۳۰ ماه آینده باید از ۹۰ درصد عبور کند، بر لزوم سرعت بخشیدن به اجرای پروژه‌ها و حفظ کیفیت ساخت تاکید کرد.

همچنین بخوانید

به‌ گزارش ایسنا، علی اکبر محرابیان در مراسم امضای قرارداد وزارت نیرو با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) که با هدف آبرسانی به ۷۱۰۰ روستای محروم کشور برگزار شد، اظهار کرد: روستا کانون تولید کشور است، بنابراین اگر به فکر تولید و پیشرفت کشور هستیم، باید روستاهای کشور در کانون توجهمان باشد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب خدمات فراوانی در حوزه‌های راهسازی، برق‌رسانی و خدمات زیربنایی به روستاها ارائه و جشن برق‌رسانی نیز برگزار شده است، افزود: هم اکنون ۹۹.۷ درصد روستاها از نعمت برق برخوردارند. این در حالی‌است که میانگین برق‌رسانی به روستاها در دنیا کمتر از ۷۰ درصد است.

محرومیت بیش از ۱۳ هزار روستا از آب شرب مناسب

وزیر نیرو گفت: هم اکنون بیش از ۱۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور از آب شرب مناسب محرومند و یا زیرساخت‌های آبرسانی آنها فرسوده شده است.

محرابیان در عین حال این شاخص را در حوزه آبرسانی ناکافی دانست و گفت: ضرورت دارد در امر آبرسانی یک اقدام انقلابی انجام شود، در واقع بیشترین رضایتمندی مردم در گرو آبرسانی است.

وی با بیان اینکه بررسی کردیم که با چه روشی می‌توان در یک اقدام سریع برخورداری روستاها از نعمت آب شرب را از سطح ۹۰ درصد عبور داده و بیش از ۹۰ درصد روستاها از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند، اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داد برای تحقق این کار راهی جز استفاده از ظرفیت‌های مردمی، گروه‌های جهادی و نهادهای جمهوری اسلامی وجود ندارد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: مرکز جهاد آبرسانی بدین منظور تشکیل شد و شورای جهاد آبرسانی با حضور افرادی که دارای سوابق و تخصص خوبی در این زمینه بودند، شکل گرفت. ظرفیتی را به نام قرارگاه امام حسن مجتبی علیه السلام یافتیم که تمامی توانمندی‌های جهادی در آن گرد آمده بود تا بتوانیم اقدام بزرگی را شکل دهیم.

وزیر نیرو تاکید کرد: در این قرارداد سنگ بنای آبرسانی به ۱۳ هزار روستای کشور گذاشته شد، یعنی قرارگاه امام حسن علیه السلام و آبفای ۳۱ استان مسئول اجرای پروژه‌ عظیمی شده‌اند که وسعت آن به اندازه تمامی اقصی نقاط کشور است. حجم پروژه معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن امشب امضا شد.

وی ادامه داد: پروژه باید در اقصی نقاط کشور اجرا شود که کار عظیمی است. علاوه بر آن حفظ کیفیت، سرعت و اجرا و به‌کارگیری نیروی مهندسی و متخصص در این پروژه کار بسیار مهمی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در این پروژه نگاه کارفرمایی و پیمانکاری نداریم، افزود: در یک اقدام جهادی و در مدتی کوتاه پروژه را اجرا می‌کنیم، حفظ کیفیت اجرا برای ما اصل مهمی است، بنابراین باید دفاتر مهندسی را در تمام روستاها گسترش دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۱۰ هزار پروژه طی ۳۰ ماه باید آبرسانی شوند و قرارداد امروز مربوط به ۷۱۰۰ پروژه است، اضافه کرد: ظرفیت‌های کشور و شرکت‌های مهندسی باید به‌کار گرفته و پشتیبانی به طور کامل انجام شود.

محرابیان تامین اعتبار این پروژه را از نقاط قوت آن ذکر کرد و افزود: خوشبختانه در این پروژه نگرانی بابت تامین اعتبار نداریم.

وزیر نیرو در این مراسم همچنین به کارگیری ظرفیت خیرین در امر آبرسانی را مورد اشاره و تاکید قرار داد و گفت: بسیار خوشحالم که طی ماه‌های اخیر جلسات مختلفی در وزارت نیرو با خیرین برگزار شد و خیرین که تاکنون عموما در حوزه‌های راهسازی و مدرسه سازی فعال بودند آمادگی خود را برای حضور در پروژه‌های آبرسانی نیز اعلام کردند.

وی در پایان ضمن تشکر از همه دست اندرکاران در سپاه و بسیج سازندگی و سایر نهادها، خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم روستاهایمان را در شاخص بهره‌مندی از آب شرب و بهداشتی به شاخص خوبی برسانیم.

مجمع خیرین آبرسان استانی تشکیل می‌شود

همچنین میثم جعفرزاده رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در این مراسم گفت: تشکیل مجمع خیرین آبرسان استانی می‌بایست توسط مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم از ظرفیت و توانمندی آنها درخدمت رسانی بیشتر به مردم استفاده کنیم.

وی افزود: آمادگی لازم برای ارائه طرح‌ها و برنامه‌های آبرسانی به خیرین، استفاده از ظرفیت بسیج متخصصان وزارت نیرو و شناسایی، معرفی و هماهنگی با گروه‌های جهادی و مردمی وجود دارد.

بیش از ۹ میلیون نفر در تنش آبی به سر می‌برند

وی با بیان اینکه، تلاش‌های زیادی در سال‌های گذشته صورت گرفته، اما در حال حاضر بیش از ۹ میلیون نفر در تنش آبی به سر می‌برند، تصریح کرد: با سازو کارها، امکانات و سرعت قبلی برای آبرسانی، حل این مشکل روی کاغذ بیش از ۱۰ سال به طول خواهید انجامید که با ‌امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در۳۰ ماه به نتیجه می‌رسد.

وی با اشاره به اهداف و نتایج جهادی امضای این تفاهم‌نامه گفت: رفع نیازهای ضروری و ‌ارتقای شاخص‌های بهره‌مندی از خدمات آب شرب و بهداشتی، تقویت روحیه جهادی و مشارکت مردمی در امر مقدس آبرسانی، متنوع سازی منابع مالی و کاهش بهای تمام شده طرح‌های آبرسانی از جمله اهداف این طرح بزرگ ملی است.

جعفرزاده با اشاره به تشکیل شورای جهاد آبرسانی در وزارت نیرو، اظهار داشت: در این شورا متخصصان، مدیران، خیرین و جهادگران حضور دارند که در آن ضرورت بکارگیری منابع جدید و طراحی ساز و کارهای جدید مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، تفاهم‌نامه همکاری میان وزیر نیرو و جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران به ‌منظور آبرسانی شرب با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و مردمی به ۷۱۰۰ روستا طی ۳۰ ماه به امضا رسید. این تفاهم‌نامه که به امضای “علی اکبر محرابیان” وزیر نیرو و “دریادار پاسدار علی فدوی” جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در راستای آبرسانی شرب به ۷۱۰۰ روستا با اعتبار مورد نیاز ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده شامل؛ تامین و تهیه کلیه مصالح مورد نیاز مطابق مشخصات و نقشه‌های فنی هرکدام از روستاها و احداث و اجرای خطوط انتقال آب و شبکه روستاهای مورد توافق است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، اعتبارات کلی مورد نیاز برای اجرای این قرارداد از طرف شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها از محل اعتبارات ردیف طرح آبرسانی روستایی و از طرف قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در قالب ارائه خدمات فنی و مهندسی و اجرایی تامین خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا