انرژی

کسری ۷۴ درصدی آب در سدهای خوزستان

مدیریت برنامه‌ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه‌های خوزستان با بیان اینکه حجم مفید سدهای استان، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: با وجود بارندگی‌های اخیر، نسبت به شرایط نرمال کسری ۷۴ درصدی آب در سدهای استان را داریم.

همچنین بخوانید

علی شریفی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص آخرین وضعیت ذخایر آب سدهای خوزستان اظهار کرد: بعد از خشکسالی‌ای که در سال گذشته داشتیم، اولین بارش موثر در استان خوزستان از ۲۶ تا ۳۰ آذرماه سال جاری به وقوع پیوست و بر اثر این بارش، حجمی حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب آب به مجموعه مخازن سدهای استان وارد و در آن‌ها ذخیره شد.

وی افزود: این بارش‌ها، از نظر حجمی بیشترین تاثیر را در حوضه‌های دز و مارون داشته است و باعث افزایش حجم ذخایر این سدها شد.

مدیریت برنامه‌ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه‌های خوزستان گفت: در حال حاضر، حجم مفید آب سدهای استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و با وجود بارندگی‌های اخیر، نسبت به شرایط نرمال کسری ۷۴ درصدی آب در سدهای استان را داریم.

شریفی عنوان کرد: اگرچه بر اثر بارندگی‌ها آورد خوبی در حوضه‌های مارون و دز اتفاق افتاده است اما همچنان نیاز به تداوم بحث صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد تا به مرور زمان، شرایط مخازن سدها بهبود یابد.

تامین آب مناسب کشت های پاییزه خوزستان

وی با اشاره به وضعیت آورد رودخانه‌ها بیان کرد: از ابتدای مهرماه سال جاری تا کنون حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد مخازن سدهای استان شده است اما نسبت به شرایط نرمال، کسری داریم و قطعا با یک واقعه بارشی، خشکسالی به راحتی تمام نمی‌شود.

مدیریت برنامه‌ریزی منابع آب مخازن سدها و رودخانه‌های خوزستان با بیان اینکه فقط ۹ درصد از حجم قابل استفاده سدهای استان، پر است، گفت: فعلا نسبت به شرایط نرمال و حتی نسبت به شرایط سال گذشته، اختلاف و فاصله زیادی داریم. مخازن سدها عمدتا خالی هستند و نیاز به این است که رویه مدیریت مصرف آب و بهینه سازی آن را خصوصا در بخش کشاورزی داشته باشیم.

شریفی با اشاره به تامین آب کشت پاییزه در استان اظهار کرد: در حوضه‌های کارون، دز، کرخه و مارون توانستیم تامین آب مناسبی را تا قبل از بارش‌های اخیر داشته باشیم و تقریبا تامین آب کشاورزی همه مناطق استان با کمترین تنش انجام شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا