صنعت، معدن، تجارت

دولت ارز آوران را جریمه می کند

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه در کشور نیاز به ارز داریم اما متاسفانه دولت ارزآوران را جریمه می کند گفت: باید نرخ ارز آزاد و نیما به هم نزدیک شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد لاهوتی امروز در نشست هم اندیشی اعضای اتاق بازرگانی ایران با رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: روش‌هایی که در دولت قبل برای بازگشت ارز صادراتی اعلام کرده بودند، کشور را برای بازگشت این ارزها ۴ سال معطل کردند؛ امروز نیز به دلیل اختلاف فاحش نرخ ارز نیما و بازار آزاد بخشنامه‌های مربوط به بازگشت ارز صادراتی ناکارآمد شده است.

همچنین بخوانید

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: تا زمانی که این اختلاف بین نرخ ارز نیما و آزاد وجود دارد ۵۰ درصد صادرکنندگان با رفع تعهد ارزی مشکل خواهند داشت و چاره‌ای جز رهاسازی صادرات و یا استفاده از روش‌های نامعقول نخواهند داشت و وقتی بعد از سه سال دولت به این نتیجه رسیده که ارز ترجیحی خسران زیادی به دنبال دارد قطعاً این اتفاق در مورد ارز نیما و آزاد نیز می‌تواند رخ دهد.

لاهوتی افزود: منظور من این نیست که دولت نرخ ارز نیما را به ارز آزاد برساند بلکه منظور من نزدیک شدن ارزها به همدیگر است. متأسفانه در حال حاضر در کشور ۵ نوع ارز داریم.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در کشوری که نیاز به ارز داریم دولت ارز آوران را جریمه می‌کند و ارز را به نرخ نیما از آنها می‌گیرد و در اختیار افراد قرار می‌دهد که در نهایت نیز با نرخ آزاد به دست مردم می‌رسد.

لاهوتی تصریح کرد: در دولت سیزدهم باید نگاه‌ها به سمت رفع موانع باشد و اگر تصمیمی گرفته می‌شود در اسرع وقت اجرا شود.

وی خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: مراجعات متعددی به بانک مرکزی صورت می‌گیرد اما بانک مرکزی پاسخگویی مناسبی به این افراد ندارد. از شما خواهش می‌کنم که ارباب رجوع را در بانک مرکزی تکریم کنید.

لاهوتی افزود: صادرکنندگان نمی‌توانند وضعیت رفع تعهد ارزی، میزان بازگشت ارز صادراتی و میزان بدهکاری خود را در سامانه‌های بانک مرکزی ببینند. بنابراین از شما تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر دسترسی صادرکنندگان به این مسائل را باز کنید.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا