اقتصاد کلان

سریع‌ترین رشد قیمت‌ها در آمریکا در ۴۰ سال اخیر!

قیمت‌ها در آمریکا همچنان بالاست و به نظر نمیرسد تورم به این زودی کاهش پیدا کند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از سی‌ان‌ان، دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا اعلام کرده است که میزان تورم ایالات‌متحده در ۱۲ ماه منتهی به نوامبر ۵.۷ درصد افزایش یافته است و این سریع‌ترین افزایش در شاخص قیمت مصرف‌کننده از جولای ۱۹۸۲ محسوب می‌شود.

اقتصاددانان هر ماه برآوردشان از نرخ تورم را بیشتر می‌کنند اما شاخص قیمت مصرف شخصی (PCE) معیار ترجیحی فدرال رزرو است و تصمیمات سیاستی بانک مرکزی را اطلاع می‌دهد. با حذف قیمت انرژی و موادغذایی که هر دو در یک زمان جهش داشتند، شاخص قیمت با بیشترین افزایش از سپتامبر ۱۹۸۳،  ۴.۷ درصد بوده است.

مایک انگلوند، اقتصاددان ارشد گفت: ما گمان می‌کنیم که ارقام ماه نوامبر و دسامبر با توجه به کاهش متوسط قیمت انرژی در ابتدای سال، بالاترین رقم را نشان دهد البته قیمت‌ها با سرعت اندکی در نوامبر (۰.۶ درصد) نسبت به ۰.۷ درصد در ماه اکتبر افزایش یافته است.

انگلوند انتظار دارد با توجه به مقایسه‌های سال ۲۰۲۰ که نشان‌دهنده شتاب بزرگ قیمت از مارس گذشته است، شاخص قیمت در ماه فوریه به اوج خود برسد.

درآمد آمریکا در ماه گذشته البته نه به سرعت قیمت‌ها افزایش یافت. افزایش درآمد کل، ۰.۴ درصد یا ۹۰.۴ میلیارد دلار اندکی کمتر از اکتبر بود، افزایش درآمد قابل تصرف نیز ۰.۴ درصد در ماه گذشته و معادل ۷۰.۴ میلیارد دلار تغییر کرد اما مخارج مصرف‌کننده به دلیل خرید مردم برای تعطیلات، از هر دو شاخص درآمدی بیشتر شد و افزایش ۰.۶ درصد یا ۱۰۴.۷ میلیارد دلاری داشت.

بیشترین افزایش به دلیل هزینه‌های بالاتر برای خدمات، به ویژه مسکن، آب و برق بوده است و در این میان نرخ پس‌انداز شخصی به ۶.۹ درصد کاهش یافت که کاهش اندکی نسبت به ماه قبل داشت.

بر اساس نظرسنجی دانشگاه میشیگان، اگرچه تورم بالای دوران همه‌گیری بر استانداردهای زندگی مردم فشار می‌آورد اما آمریکایی‌ها به مسیر بهبودی در سال آینده خوش‌بین هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا