امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کشاورزی از محورهای اصلی و مهم توسعه آذربایجان شرقی است

تبریز- استاندار آذربایجان شرقی کشاورزی را از محورهای اصلی و مهم توسعه در استان عنوان کرد و آموزش و توانمندسازی فعالان این بخش را برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها مورد تأکید قرارداد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عابدین خرّم عصر یک شنبه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی بخش کشاورزی استان، اظهار داشت: امنیت و آرامش مردم در حوزه معیشت و تغذیه، مدیون فعالیت جامعه تولیدکنندگان بخش کشاورزی است.

وی، کشاورزی را از محورهای اصلی و مهم توسعه در کشور عنوان کرد و گفت: اگر کشاورز بتواند روی پای خود بایستد جامعه می‌تواند مستقل و خودکفا شود، ولی اگر جامعه‌ای واردکننده نیازهای غذایی خود باشد نخواهد توانست استقلال واقعی خود را حفظ کند.

خرّم اظهار داشت: فعالان بخش کشاورزی، تولیدکننده، اشتغال‌زا، تأمین‌کننده و عرضه‌کننده هستند و بخش عظیمی از جامعه به تولیدات آنها نیازمند است.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های اصلی کشور، مهاجرت روستاییان و کشاورزان به شهرها و شکل‌گیری حاشیه‌نشینی است، گفت: برای جلوگیری از این امر باید به توسعه کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان توجه کرد تا انگیزه‌ای برای ماندن در روستاها داشته باشند.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آموزش و توانمندسازی کشاورزان مسأله بسیار مهمی است تا بتوانیم کشاورزان را در جغرافیا و منطقه روستایی خود را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: حل معضلات و مشکلات بخش کشاورزی بسیار مهم است و مسئولان دولتی باید تلاش کنند تا مشکل کشاورزان را در زمینه‌های مختلف از جمله نقدینگی، کود و ماشین‌آلات رفع کنند.

خرّم با تاکید بر اصلاح الگوی کشت با توجه به کمبود منابع آبی، گفت: آب‌بری محصولات کشاورزی در وضعیت کنونی مسأله بسیار مهمی است که اگر ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: کشاورزان با استفاده از آبیاری تحت فشار و با بهره گیری از فناوری‌های نوین علاوه بر آب‌بری کمتر خواهند توانست بهره‌وری خود را افزایش دهند.

خرّم با اشاره به اینکه متأسفانه بخش زیادی از اراضی استان هنوز تحت پوشش آبیاری نوین قرار نگرفته، افزود: برای بالا بردن بهره‌وری در تولید و حفظ منابع آبی استفاده از آبیاری نوین بسیار مهم است.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: بسیاری از سدهای استان آماده آبگیری است، ولی به دلیل مشکلات پایین‌دست از جمله کانال‌ها و لوله‌کشی هنوز آبگیری نشده‌اند.

وی همچنین تضمین سلامت و بهداشت مواد غذایی، حفاظت از منابع طبیعی و جنگل‌ها، پشتیبانی از کشاورزان در مراحل کاشت، داشت و برداشت و اختصاص تسهیلات به حوزه تعاون روستایی، را از وظایف دستگاه‌های مسئول در بخش کشاورزی ذکر کرد و گفت: خوشبختانه در زمینه ذخایر کالاهای اساسی هیچ مشکلی نداریم.

خرّم با اعلام حمایت مدیریت استان از تشکل‌های بخش کشاورزی، به تولیدکنندگان و اتحادیه‌های این بخش کشاورزی اطمینان داد که دولت برای تأمین منابع مورد نیاز آنان برنامه دارد و در این رابطه تلاش خواهد کرد.

مسئولان دستگاه‌های اجرایی و مدیران تشکل‌های بخش کشاورزی استان هم در این جلسه گزارشی از عملکرد این بخش ارائه کردند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا