اقتصاد کلان

اقتصاد آمریکا به کدام سمت خواهد رفت؟

اقتصاد ایالات‌متحده در دو سال گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شده است، زیرا ویروس کرونا و واکنش اضطراری دولت نسبت به آن شدیدترین و کوتاه‌ترین رکود در تاریخ آمریکا و سریع‌ترین رشد حدود ۴۰ سال اخیر را به همراه داشته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از یواس‌نیوز، با گسترش شیوع سویه جدید کرونا و تغییر چشمگیر تمرکز فدرال رزرو بر تورم مصرف‌کننده که به بالاترین حد خود در ۳۰ سال اخیر رسیده است باید در سال ۲۰۲۲  به دنبال تغییرات بیشتری بود.

علیرغم پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه با کاهش رشد اقتصادی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ عدم اطمینان قابل‌توجهی در پایان سال وجود دارد، هرچند سال ۲۰۲۱ سال انعطاف‌پذیری اقتصاد آمریکا و تمایل مصرف‌کنندگان به هزینه‌کردن بود.

بر اساس نظرسنجی که به تازگی منتشر شده است، خوش‌بینی و اعتماد صاحبان تجارت به اقتصاد ایالات‌متحده و کسب‌وکارها، تقریبا به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است.

رشد در سه ماهه سوم، در میان افزایش موارد ابتلا بیماری ناشی از سویه دلتا در ماه‌های اکتبر و نوامبر پس از کاهش قابل‌توجه افزایش یافت و برآوردها حاکی از آن است که رشد سه ماهه چهارم می‌تواند قوی‌ترین رشد از اوایل دهه ۱۹۸۰ باشد. هرچند گسترش سویه اُمیکرون با قابلیت انتقال بالا می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد.

مهمترین موضوع سال ۲۰۲۲ می‌تواند فدرال رزرو و زمانی باشد که تصمیم به افزایش نرخ بهره بگیرد.

عوامل تورم در سال ۲۰۲۱ ناشی از افزایش شدید اقلامی مانند گاز و انرژی، وسایل نقلیه موتوری و کالاهای اساسی بود.

به‌طور کلی، شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که ما شاهد عادی‌شدن بازار مسکن و اقتصاد گسترده‌تر در سال آینده خواهیم بود.

تغییر عادات مصرف‌کننده می‌تواند میراث ماندگار بیماری همه‌گیر باشد و کسب وکارها و پیش‌بینی‌کنندگان اقتصادی باید در سال ۲۰۲۲ و پس از آن با آن مقابله کنند.

سال ۲۰۲۱ به کسب‌وکارها آموخت که مصرف‌کنندگان راهی برای خرید پیدا می‌کنند اما این روش به‌طور فزاینده‌ای مطابق با شرایط آنهاست.

بت آن بووینو، اقتصاددان ارشد آمریکایی گفت: ما پیش‌بینی رشد ۳.۹ درصدی برای سال ۲۰۲۲ داریم که نسبت به میزان پیش‌بینی ۴.۱ درصد قبلی کاهش یافته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا